Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Når man bruger genanvendt plast, er det vildledende at kalde det genbrugsplast

Når man bruger genanvendt plast, er det vildledende at kalde det genbrugsplast Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 11. marts 2024
Opdateret: Ordet genbrugsplast var vildledende markedsføring fra Aqua d'Or, for flaskerne var genanvendt plast, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Genbrugsplast og genanvendt plast er ikke det samme. Faktisk så er udsagn om, at et produkt eller en emballage er lavet af genbrugsplast, når der er tale om genanvendt plast, en vildledning af forbrugerne. Det fastslår Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvori de skærper ovenstående overfor Aqua d’Or Mineral Water A/S.

Fra juni til oktober 2023 har Aqua d’Or markedsført deres drikkevand på flaske med, at emballagen bestod af genbrugsplast, selvom det i realiteten var genanvendt plast.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden som vildledende markedsføring, fordi det giver forbrugeren indtryk af, at flaskerne er skyllet eller rengjort for derefter at blive genbrugt.

I stedet er flaskerne blevet omsmeltet og anvendt i produktionen, hvilket har en højere miljøbelastning end flasker lavet af genbrugt plastik.

Også flere andre miljøudsagn på Aqua d’Ors hjemmeside var vildledende, herunder “Genbrugsplast reducerer CO2-udledningen med op til 35 pct. sammenlignet med ny plast. Forbrugerombudsmandens argument er, at det ikke er relevant at sammenligne med nye plastikflasker, fordi en stor del af de plastikflasker, der er på markedet, ikke er lavet af 100 pct. ny plastik, fordi de indgår i retursystemet.

Opdateret: Danone, der står bag Aqua d'Or, har på baggrund af artiklen skrevet til Bureaubiz, at de efter Forbrugerombudsmandens skærpelse har ændret deres markedsføring.

Læs også
Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.
Forbrugerne forventer, at de virksomheder, de handler hos, kender dem så godt, at de både får skræddersyet information og skræddersyede produkter. De forventninger er kun blevet større, og det betyder, at kunderejsen skal sidde lige i skabet, ellers forsvinder forbrugerne igen.