Når indpakning bliver budskab: Digitalt tryk ændrer emballagen
Digitalt tryk til emballage er i fuld gang med at ændre den måde, brands og producenter arbejder med emballage på. Det skyldes både nye teknologier, ændret efterspørgsel og lovgivning.
Styrken ved digitalt tryk er muligheden for at trykke i små oplag, helt ned på individniveau, og det giver en høj grad af fleksibilitet. Og teknologien begynder også at blive konkurrencedygtig på mellemstore og endda store oplag. Det siger dr. Sean Smyth fra Smithers Insights i en podcast, hvor han fortæller om Smithers rapport, The Future of Digital Print for Packaging to 2030.
Flexoproducenter bevæger sig ind på det digitale marked
Det hurtigst voksende segment inden for digital tryk, er metal. Det er stadig et meget lille segment, men det er næsten fordoblet hvert år, og det eksisterede stort set ikke for fem år siden, siger Sean Smyth i podcasten. Også etiketter vokser stærkt, fordi maskinerne bliver hurtigere og billigere i drift.
Sean Smith tilføjer, at traditionelle flexo-producenter i højere grad tager digitalteknikken til sig for ikke at miste kunder, fordi de kræver fleksibilitet og mulighed for personalisering.
Digitalt print som svar på EU-lovgivning
Lovgivningen driver som nævnt også udviklingen. Reglerne om EU’s digitale produktpas, unikke stregkoder og QR-koder direkte på emballagen, løser digitalt print effektivt. Faktisk forventes det, at digitalt print bliver en nødvendighed for at overholde lovgivningen, lyder det fra Sean Smith.
Materialeuafhængighed og innovation
Digitaltryk, der er stort set materialeuafhængigt, kan, med korrekt forbehandling og tørring, bruges på alt fra plast og folie til træ, metal, bølgepap, laminater og støbt pap. Især støbt pap (fx som erstatning for plast) vokser hurtigt i Kina og på andre markeder, hvor man ser stor innovation inden for tryk direkte på bæredygtige materialer, lyder det fra Sean Smyth.
Emballage som kommunikationskanal
En af de mest spændende tendenser er muligheden for at skabe en forbindelse direkte til forbrugeren på emballagen, siger Sean Smyth:
”Via unikke koder kan forbrugerne scanne emballagen og få adgang til ekstra indhold: kampagner, rabatter, produktinfo – eller personligt tilpassede beskeder. Det skaber en direkte forbindelse mellem brandet og forbrugeren, uden om detailleddet. Og det gør emballagen til mere end blot en transportbeholder – den bliver en del af kundeoplevelsen og endda en mulig indtægtskilde.”
Han tilføjer:
”Der findes allerede maskiner, der kan trykke direkte på emballage til eksklusive produkter som parfumer eller smartphones – med personaliserede budskaber, konkurrencer eller produktanbefalinger. Alt sammen noget, som brands kan bruge til at engagere forbrugerne direkte.”
Emballage on demand – og mindre spild
Et andet eksempel, som Sean Smyth fremhæver, er emballage til e-handel. Fra 2030 må der maksimalt være 50 pct. luft (eller fyld) i pakker i EU. Det betyder, at kasser skal tilpasses produktet præcist. Fordelen ved digitalt print er, at man kan trykke både adresse, branding og personlige budskaber i samme arbejdsgang, helt op til sidste øjeblik, hvor pakken lukkes.
”Det underbygger bare, at en ellers dyr forsendelseskasse nu bliver en reklamebærer eller en kommunikationskanal – og det er kun muligt pga. digitalt print,” lyder det fra Sean Smith.
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 3/2025