Myter og fakta om print og papir
Two sides udgiver den niende version af det populære Myter og Fakta hæfte. Myter og fakta-hæftet er et redskab til at fremme den store miljømæssige historie om print og papir industrien.
Myter og Fakta-hæftet er et væsentligt element i Two sides kampagne. I A5 hæftet fremhæves nogle af de mest forekomne myter om print og papir, og disse forsøges imødegået med en række faktuelle dokumentationer.
Myterne er:
-
Europæiske skove bliver mindre
-
Plantet skov er dårlig for miljøet
-
Papir er dårligt for miljøet
-
Papirproduktion er en væsentlig årsag til den globale udledning af drivhusgas
-
Der bør kun anvendes genbrugspapir
-
Print og papir er et affaldsprodukt produkt
-
Elektronisk kommunikation er mere miljøvenlig end papirbaseret kommunikation
-
Digital er altid at fortrække fremfor papirbaseret kommunikation
-
Emballage er uøkonomisk og unødvendigt
Grakom er både enig i, at disse påstande florerer som sejlivede myter, og at der findes ret klar dokumentation for, at de alle er udokumenterede og nogle direkte vildledende. Det sidste kan bidrage til både forbrugeres og politiske beslutningstageres opfattelser af print og papir på en måde der fører til miljøskadelige valg. Særligt en påstand er mere sejlivet end andre; det er mere miljørigtigt at kommunikere digitalt end på papir! Det er der ganske enkelt ikke dokumenteret belæg for at påstå. Det er lige så overvejende sandsynligt at det forholder sig lige omvendt. Det kan blandt ses af en undersøgelse som Aalborg Universitet medvirkede til i 2015.
Nogle af de vigtigste fakta, som Two Sides oplyser om papirets bæredygtighed er:
-
mellem 2005 og 2015 voksede europæiske skove på størrelse med Schweiz - det er 1.500 fodboldbaner hver dag!
-
Europa genbruger 72% og i Danmark mere end 80% af sit papir
-
84% af branchens råvarer kommer fra Europa
-
Mellem 2005 og 2013 blev CO2-udledningen i den europæiske papirmasse og papirindustri reduceret med 22%
-
56% af branchens årlige samlede energiforbrug er baseret på biomasse
Two Sides organisation
Two Sides er en nonprofit organisation, der blev oprettet i 2008, for at skabe et forum for industrien til, at arbejde sammen og udveksle erfaringer, forbedre standarder og praksis samt styrke tilliden til den grafisk branche. Målet er at fremme bæredygtighed inden for den grafisk branche, og fjerne fælles miljømæssige misforståelser, ved at give forbrugerne kontrollerbare oplysninger om, hvorfor print og papir er en attraktiv, praktisk og bæredygtig kommunikations medium.
Du kan downloade den engelsksprogede pjece her.
Kilde: Two Sides
