Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Morgenmøde fik Distributionsaktør i tale

Fredag 22. december 2017
Tirsdag blev det andet infomøde om PostNords ændringer – og forringelser – i distributionen afholdt. På mødet i Aarhus mødte en deltager op med en løsning, som betød at flere af medlemmerne kunne gå fra mødet, og på juleferie, med en vis ro i maven.

Morgenmøde fik distributionsaktør i tale

“Så man må gerne sende uden adresse, hvis bare det er i magasinform?” lød det fra en af de fremmødte, der blev lidt overrasket, da svaret var “nej” fra PostNord.

Forvirringen har været stor i den grafiske branche efter PostNords omstruktureringer og nedskæringer. Derfor havde ca. 25 af Grakoms medlemmer valgt at bruge tirsdag morgen på infomøde i Aarhus, hvor PostNords Head of Communication Services DK, Jørgen Loft Holm, forsøgte at svare på spørgsmål fra de fremmødte.

Men især de adresseløse forsendelser, som PostNord ikke længere udbyder fra 1. januar 2018, efterlod spørgsmålet ”Hvad nu?”.

En svær beslutning
PostNords repræsentant på mødet, Jørgen Loft Holm, understregede, at han også er ærgerlig over situationen.

»Det var ikke en nem beslutning at give slip på de adresseløse forsendelser. For dem af os, der har været med i mange år, der var det trist at erkende. Det har været tungt, men nødvendigt.«

»Vores opfordring til deltagerne i dag har været at gå sammen og lave nogle magasinpostindleveringer og så løse det den vej rundt,« siger Jørgen Loft Holm.

Den bold blev grebet nede fra tilhørerne, hvor DistributionPLUS, også var mødt op blandt tilhørerne.

»For rigtig mange udgivere betyder de her nye ændringer en prisstigning på 40-60 pct. i forhold til det, som de er vant til. Derfor er der ekstra meget behov for, at vi puljer tingene sammen, så vi ikke får prisstigninger, der er alt for høje,« siger Anders Messell, der er salgsansvarlig hos DistributionPLUS.

Så man kan komme ud med adresseløse forsendelser via jer?
Nej, ikke adresseløst. Men vi kan hjælpe med at samle en pulje af udgivelser, der kommer i en samlet adresseret forsendelse.

Og hvordan kommer det til at foregå?
»1. januar kommer vi med to nye tiltag. Et til dem, der skal distribuere til erhverv – altså kontor og butikker – hvor vi laver et omslag 19 gange næste år, hvor man kan få sine reklame- og tilbudsaviser med i. Og hvor prisen vil være i et niveau nogenlunde, som man kender det i dag.«

»Det andet tiltag er magasinpostproduktet. Der vil være 20 uger i løbet af året, hvor man kan komme med i en pulje af forskellige titler – og derved opnå en besparelse på i omegnen af 8-10 pct. i de fleste uger i forhold til de magasinpostpriser, der er gældende i dag,« siger Anders Messell.

En løsning til de mindre udgivelser
På mødet var der især meget snak om adresseløse forsendelser af mindre volumen, såsom kirke- og sogneblade, der står til at blive hårdt ramt af de nye ændringer hos PostNord.

»FK Distribution, der nu er de eneste, der putter adresseløse forsendelser i postkassen hos private husstande, har lavet en blokering, der betyder, at de ikke distribuerer udgivelser på under 1500 stk. Så små udgivelser, såsom kirkebladene, har lige nu kun mulighed for at udkomme som magasinpostprodukt.«

»Men når man udkommer alene, så er det – på grund af PostNords pristrappe - vældig dyrt. Men når du kommer ind i en stor pulje med mange andre kunder, så kan du opnå en relativ stor besparelse, og det er derfor vi blandt andet anbefaler den løsning til især de små udgivelser,« siger Anders Messell fra DistributionPLUS.

FK Distribution har forhøjet priserne. Er det muligt, at I indgår et samarbejde med dem, der kan sænke udgifterne og dermed priserne?
Vi har allerede et godt samarbejde med dem, såvel som vi har det med PostNord og Bladkompagniet. Men FK Distribution har i mange år givet udtryk for, at de ikke er interesseret i at lave en puljeaftale med os på de adresseløse forsendelser. Der vil de selv have kontakten med udgiverne.

Hvorfor tager I ikke den adresseløse tørn på jer?
»Jamen, vi står ikke med selve distributionen. Vi er specialiseret i at konsolidere ting og samle fra forskellige udgivere. Derfor er vi er afhængige af, at der er nogen der tager bolden og siger: ”Vi vil gerne putte det i postkassen”. Og i og med at PostNord har valgt at sige, at de ikke kommer i postkassen på adresseløse forsendelser efter 1. januar, så efterlader det kun FK Distribution på dette marked,« siger Anders Messell.

»Det er blevet nemmere at forstå, hvad der skal ske«
Brian Møller fra Pandrup Grafisk Produktion, der deltog på mødet, er en af de virksomhedsejere, der har mærket frustrationen ved den nye situation på distributionsområdet.

»Det var næsten en katastrofe for os, da vi fik det at vide, for vi har meget med adresseløst og med navne på. Vi står blandt andet med en række af supermarkederne i Danmark, der skal ud adresseløst, så vi stod til at blive rigtig hårdt ramt.«

Han gik dog en del mere lettet fra mødet.

»Det har været godt lige at komme ned og få noget information. Jeg er meget glad for, at DistributionPLUS valgte at møde op, og vi har også lige fået en aftale på plads med Anders Messell, der kommer op til os på torsdag til kaffe, så vi kan få det snakket igennem og komme videre,« siger Brian Møller.

Ikke afvisende over for at distribuere oftere
Udover de forhøjede priser på området, så betyder de nye ændringer mindre fleksibilitet for mange udgivere, der nu må udkomme med lavere frekvens, hvis de skal holde deres budgetter. DistributionPLUS er dog ikke afvisende over for, at oprette flere uger hvor der puljes.

»Hvis der er efterspørgsel, så vil vi absolut kigge på det. Men indtil videre er vi ikke stødt på kæmpe store udfordringer. Langt de fleste har givet udtryk for, at de godt kan leve med de 19 uger på adresseløse erhvervsprodukter,« siger Anders Messell.

Hvad skal man gøre som virksomhed, hvis man stadig er i tvivl om, hvor man står 1. januar i forhold til adresseløse forsendelser?
»Ja, det første man kan gøre er, at give os et kald, for så prøver vi at kigge på, hvad der er af muligheder, og så laver vi nogle beregninger på det. I langt de fleste tilfælde kan vi hjælpe med den ene eller anden form for løsning. Det er ikke sikkert, at det kan blive til de samme priser, som det er i dag. Men det kan blive billigere end det alternativ, man står over for 1. januar, hvis ikke man gør noget.«

Kan du forstå, hvis der er nogen der står derude, og er frustrerede over den nye situation?
»Ja, i den grad. Det er meget, meget frustrerende. Det har det også været for os, og det er sådan set stadig. Vi lever jo af, at der er nogen, der vil sende noget ud.«

»Men digitaliseringen er bare sket så voldsomt hurtigt herhjemme, hvilket betyder, at vi lige nu ikke kan have et velfungerende PostNord, hvis ikke de laver de ændringer, som de gør nu. Og vi vil alle gerne sørge for, at der trods alt stadig er mulighed for at komme ud i postkassen, og at der er et alternativ,« siger Anders Messell fra DistributionPLUS. 

Deltagerne på mødet gav også udtryk for, at de oplever problemer med manglende viden om distributionsprodukterne hos PostNords medarbejdere. De skal have udsendelser til godkendelse, som er helt standardiserede. Jørgen Loft Holm vil derfor se på, om Grakoms medlemmer fremover kan få dedikerede kontaktpersoner med særlig ekspertise i tryksagsdistribution.

Læs kritikken fra første møde her

Eller læs svarene fra FK Distribution, da vi spurgte ind til prisstigningerne
Læs også
Keep Me Posted EU er en kampagne for borgernes frie valg til at vælge mellem trykt og digital information. Man kan støtte kampagnen ved at blive medunderskriver.
Det er især børnefamilier, der går på biblioteket.