Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Mode- og interiørprint åbner et væld af nye muligheder

Mode- og interiørprint åbner et væld af nye muligheder
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 03. november 2025
Efterspørgslen efter fleksibilitet, bæredygtighed og hurtig levering ændrer grundlæggende vilkårene i mode- og interiørprint. Ifølge FESPAs tekstilambassadør, Debbie McKeegan, er det virksomhederne der tør satse på automatisering, AI og print on demand, der vil stå stærkest.

Markedet for tekstil- og interiørdekoration rummer store muligheder for den grafiske branche. Næsten alle overflader kan i dag forsynes med print digitalt – fra tekstiler, tapeter og gulve til glas, metal, træ og kompositmaterialer. Udviklingen inden for inkjet, blæk og software betyder, at teknologien hele tiden bliver finere afstemt i forhold til forbrugernes behov.

Det giver rum for kreativitet og forretningsudvikling, hvor alt fra kunsttryk til møbelstoffer og specialdesignede overflader kan produceres individuelt og fleksibelt.

Kodeordene er on demand, agilitet og bæredygtighed.

Det fortæller Debbie McKeegan, CEO hos Texintel og tekstil-ambassadør for FESPA i et interview med GRAKOM.

”Efter Covid har mode- og interiørmarkedet ændret sig markant. Mange troede, at alt ville vende tilbage til normalen, men der er sket det modsatte. Forsyningskæden, energipriser og tariffer har vendt op og ned på vilkårene. I dag er der et helt andet pres på aktørerne – både på profitabilitet og på bæredygtighed. Det er de virksomheder, der formår at forene de to hensyn, som kommer til at være vinderne.”

On demand og nye forretningsmodeller

On demand-efterspørgslen er vokset markant – og det gælder gennem hele forsyningskæden. I sådan et marked er automatisering og gode softwareløsninger en afgørende fordel, fordi virksomheder så hurtigt og effektivt kan tilpasse sig kundernes krav.

”Forretningsmodellerne er ved at tilpasse sig kundernes behov. Fremtidens succes handler om at være tæt på kunderne, forstå deres mål og kunne levere hurtigt og fleksibelt,” siger Debbie McKeegan, der også er tekstil-ambassadør for FESPA, som GRAKOM er en del af.

Som eksempel nævner hun virksomheden Printful, der startede som lille nicheaktør, men har udviklet sig til en unicorn inden for print on demand. Her produceres, pakkes og sendes først, når kunden bestiller, og løsningen understøtter alt fra DTG-tryk og sublimation til branding og e-commerce-integrationer.

Et andet eksempel er Print Logistic i Polen, der tilbyder en komplet on demand-proces fra print, skæring og syning til kvalitetskontrol og forsendelse. De satser på høj automation, kort leveringstid og minimal lagerbinding – og betjener i dag hele det europæiske marked.

”Begge virksomheder viser, hvordan automation og digitale teknologier kan være game changere og skabe helt nye forretningsmodeller,” siger Debbie McKeegan.

Automatisering på alle niveauer

Automatisering er ifølge Debbie McKeegan nødvendig, hvis man skal lykkes med at have omkostningerne under kontrol.

”I dag skal hvert eneste touchpoint i processen være så automatiseret som muligt. Fra stofrullen til den færdige T-shirt. Det handler om at minimere manuel håndtering, holde lageret nede og reagere hurtigt på kundernes behov. Det er det, der gør forskellen i et marked, hvor priser, tariffer og efterspørgsel svinger,” lyder det.

AI som aktiv – ikke en trussel

Nogle er bekymrede for AI, andre er begejstrede. For Debbie McKeegan er det en teknologi, der kan frigøre potentiale.

”AI har længe været brugt i farvestyring og software, men nu ser vi det brede sig til hele workflowet – fra automatisering og kundeservice til lagerstyring og dataanalyse. Mange har frygtet AI, men vi bør se det som et aktiv, der kan gøre os mere agile og give os bedre beslutninger, baseret på fakta frem for mavefornemmelser.”

Print om demand er nutid – ikke fremtid

Debbie McKeegan vil gerne give dette råd til de danske virksomheder i trykbranchen:


”Print on demand er ikke fremtiden – det er nutiden. De virksomheder, der investerer i automation, digitale teknologier og tætte kunderelationer, vil vinde. De, der holder fast i gamle modeller og store lagre, risikerer at sakke agterud. Men for dem, der udvikler sig, er der enorme muligheder – både i mode, interiør og nye kreative nicher.”

 Artiklen har tidligere været bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 3/2025.

Læs også
Selvom regeringen og Konservative har aftalt at fjerne momsen på bøger, gælder nulmomsen kun det sidste led i salget. Trykkerier og udgivere skal fortsat betale moms og afgifter, viser et faktaark fra Skatteministeriet.
EU-Kommissionen bør sætte processen omkring EUDR midlertidigt i bero. Reglerne er endnu ikke endeligt vedtaget, og den juridiske uklarhed gør det urealistisk for virksomheder at forberede sig. GRAKOM advarer om, at det også vil ramme små virksomheder, selvom de har fået et års udsættelse.