Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Medlemsmøde gav blod på tanden til udlandseventyr

Fredag 07. oktober 2016

Få danske grafiske virksomheder har indtil nu sat produktion op uden for landets grænser. Det billede vil Grakom gerne ændre ved, og en af måderne er et medlemsmøde, der blev afholdt 6. oktober i København.

Medlemsmøde. Etablering af produktion i udlandet

Blandt deltagerne var Ole Nielsen, der er direktør i PRinfo Trekroner.

”Jeg er her for at blive lidt klogere. Mange andre brancher har jo haft held med outsourcing, så hvorfor skulle man ikke også kunne det i den grafiske branche?” sagde Ole Nielsen.

En af oplægsholderne var Danmarks tidligere ambassadør i Polen gennem 4 år, Steen Hommel, der sagde at Polen rummer store muligheder for investeringer.
Men Ole Nielsen fra PRinfo Trekroner hæftede sig ved flere ting, ambassadøren sagde:

”Jeg har da fået manet nogle fordomme i jorden især angående korruption og bureaukrati, som jeg egentlig troede ville være en væsentlig udfordring. Men nu har jeg indtryk af, at der er sket rigtig meget de seneste ti år,” lød det fra Ole Nielsen.

De øvrige oplægsholdere var blandt andre Jens Worning fra Policy Group, der gennemgik mulighederne for støtte fra EU. Thomas Rizk, chef for handelsafdelingen på Den Danske Ambassade i Polen, gav en guidet tur i internationaliseringsprocessen, mens Anne Katherine Oxenvad fra Investeringsfonden for Udviklingslande talte om mulighederne for etablering udenfor EU.

Grakom: Tag konkurrencen fra udlandet op

For Grakoms direktør er der en særlig grund til, at støtte etableringen af produktion i udlandet:

”Der er benhård konkurrence i den her branche, og den kommer i stigende grad fra udlandet. Store dele af det danske marked er stagneret eller faldende, og hvis de danske virksomheder vil have vækst og skabe fremgang, så bliver de nødt til at kunne tage konkurrencen op med udenlandske virksomheder og at opsøge nye markeder.”

Han opfordrer derfor Grakoms medlemsvirksomheder til at se etablering i udlandet som en måde at udbygge forretningen:

”Etablering af produktion i Polen kan jo være en genvej til at erobre markeder i Polen og Tyskland fx.”

PRinfo Trekroners direktør, Ole Nielsen, turde ikke komme med et konkret svar på, om virksomheden var på vej ud i et udlandseventyr:

Hvad skulle der til, hvis I skulle tage springet?

”Det skulle være, hvis vi i PRinfo-kæden kunne blive enige om at gøre det i fællesskab. Jeg føler ikke, at vi alene i PRinfo Trekroner har størrelsen til at kaste os ud i sådan en udfordring alene.”

Polen rummer store muligheder.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.