Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Medieudgiver: Ikke fair, at der er et stringent krav om antal fastansatte for at få mediestøtte

Medieudgiver: Ikke fair, at der er et stringent krav om antal fastansatte for at få mediestøtte Foto: Mediegruppen
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 18. april 2024
Det er et kæmpeløft til magasinbranchen, at der er lavet en pulje til magasiner på 30 mio. kr. Men branchen er ikke helt tilfreds med de rigide krav.

Det var en tilfreds magasinbranche, da der blev indgået en medieaftale med en ny magasinpulje på 30 mio. kr.

Også hos GRAKOM var man meget tilfredse, for man har i mange år arbejdet sammen med andre organisationer på at stille magasinerne på lige fod med øvrige digitale medier på momsområdet.

Ingen roser uden torne. Og det er en meget stor torn, at kravene til at kunne søge magasinpuljen ikke flugter virkeligheden hos flere magasinudgivere.

Virkeligheden er nemlig, at man i høj grad bruger freelancere som skribenter, og derfor rammer kravet om tre redaktionelle årsværk ”helt skævt”, som GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen har formuleret det i et debatindlæg.

Hendes argument er, at artiklerne i magasiner typisk bliver skrevet af skribenter, der har en faglig indsigt i stoffet, og derfor kan have deres hovedbeskæftigelse andet steds end på magasinets redaktion.

Hos Mediegruppen i Vejle, hvor man bl.a. udgiver magasinet Helse, bruger man også freelancere.

”Vi har en redaktionsgruppe, bestående af dygtige faglige folk fra lægeforeningen, der sætter retningen for magasinet, og vi bruger også en del freelancere. Det er dyrt at have fastansatte. Og med det svigtende annoncemarked som den helt store udfordring, så skal der ikke meget til at rykke båden.”

Her kommer man til at kigge på organisationen, så man kan søge mediestøtte, fortæller adm. direktør Jacob Ejs:

”Vi holder skindet på næsen, men heller ikke mere. Midler fra mediestøttepuljen vil klart give et tryk i den rigtige retning. Vi oplever heldigvis et godt engagement og en god opbakning fra læserne. Helse har et virkeligt godt kendskab. Vi har også en dygtig redaktør, der sammen med en faglig redaktionsgruppe fra lægeforeningen, sætter retningen for retningen for magasinet. Men der er en stor udfordring i det faldende annoncemarked.”

Han tilføjer:

”Men jeg synes ikke, at det er fair, at der er et stringent krav om antal fastansatte. Det er lidt gammeldags at kigge sådan på det. Verden er en anden i dag, og det handler vel mere om, hvad der kommer ud i mediet end, hvilken kontrakt man har med dem, der skriver.”

Når det er sagt, så vil man hos Mediegruppen indrette sig, så man lever op til kravene.

”Vi tænker, at det godt kunne være Helses tur til at få lidt støtte. Og vi tror også på, at der er en chance for at komme igennem nåleøjet med de stofområder, som Helse behandler.

Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 1/2024

Læs også
Marcus Rasmussen arbejder hos RR Print og har søgt ind på kandidatuddannelsen i digital innovation & management på ITU. Han kom i sin opgave, der gav ham en flot andenplads, ind på fire muligheder, som man kunne bruge AI til i den grafiske branche.
På dagens generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere var der genvalg til formand Jesper Jungersen, som nu igen besidder formandsposten for en 2-årig periode.