Mediestøtten til magasiner: Bekymring hos GRAKOM
GRAKOM glædede sig i sommers, da regeringen sammen med SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti indgik medieaftalen, der styrkede magasinbranchen med 30 mio. kr.
“Vi læste klart aftalen som, at intentionen var at styrke magasinerne, og derfor kan vi desværre også blive lidt bekymrede, når vi nu læser bekendtgørelsen, som netop er sendt i høring,” siger GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen.
Carina Christensen mener, at man rammer forbi formålet med aftalen, når man stiller krav om, at der for magasinudgivere skal være minimum tre redaktionelle årsværk for at være berettiget til at søge støtte. Og heri tæller ikke freelancere.
“Vi vil gerne hejse flaget for, at det er voldsomt at stille krav om tre redaktionelle medarbejdere ligesom der er på nyhedsmedier. Andelen af freelancere er langt større på magasiner end på nyhedsmedier, så det betyder rigtig meget for magasinerne, at man ikke kan medregne freelancere,” siger Carina Christensen.
Carina Christensen fortæller videre, at GRAKOM er i gang med at kigge bekendtgørelsen grundigt igennem og udarbejde et høringssvar ligesom man vil bruge høringsperioden på at påvirke kravet om antallet af redaktionelle medarbejdere.
Høringsfristen er 9. januar 2024.