Medieproduktion: Udbuddet af efteruddannelser lever ikke op til virksomhedernes krav

Medieproduktion: Udbuddet af efteruddannelser lever ikke op til virksomhedernes krav Der er en række tydelige huller i det nuværende efteruddannelsesudbud i forhold til de kompetencer, der efterspørges kræves i branchen. Det viser ny analyse.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 08. september 2020
Der er en række tydelige huller i det nuværende efteruddannelsesudbud i forhold til de kompetencer, der efterspørges i branchen. Det viser ny analyse.

I efteråret undersøgte Teknologisk Institut, om der var overensstemmelse mellem de efteruddannelser, der blev udbudt inden for produktion af medie- og kommunikationsprodukter og de behov, som medarbejderne i branchen havde.

Det viser analysen, at der ikke er, siger uddannelseschef i GRAKOM, Anders Mosumgaard:

”Vi er medansvarlige for det udbud der er, og kortlægningen af det nuværende efteruddannelsesudbud holdt op imod kompetencebehovene peger på, at der er en række tydelige huller i kursusudbuddet.”

De områder, der især mangler i efteruddannelsestilbuddene handler om automatisering, flexotryk, kreativt samarbejde, databaser og dataanalyse, marketing automation, viden om UX-design, kunderådgivning samt planlægning af online tilstedeværelse.

Konklusionerne fra analysen vil nu blive brugt i udviklingen af de fremtidige AMU-efteruddannelser, og vil også indgå i arbejdet med den løbende ajourføring af erhvervsuddannelserne, herunder både mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelserne.

Stigning i arbejdsstyrken
Analysen viser i øvrigt også, at der over en 10-årig periode (2008-2017) er sket en stigning i antal beskæftigede i arbejdsstyrken af erhvervsuddannede inden for uddannelserne webudvikler, mediegrafiker, grafisk tekniker, film- og tv-produktionstekniker, multimedieintegrator/animator, fotograf og digital integrator fra 5.366 til 6.154, en stigning på 15 procent.

Samtidig er antallet af selvstændige inden for området steget betydeligt fra 43 til 388 personer og også antallet af nyuddannede er steget markant, faktisk er det en fordobling fra 450 i 2006 til 928 i 2016.

Analysens opdragsgivere er referencegruppen Medier og Kommunikation (M&K) under HAKL, hvor parterne udover GRAKOM er DMA, DI og HK Privat.

Analysen kan ses her

Læs også
FINAT rapporterede en 15 pct. vækst i det europæiske etiketmarked i 2024, mens Smithers præsenterede, hvordan vandbaseret blæk vinder frem som miljøvenlig løsning – det og flere konkrete branchecases blev præsenteret for over 100 beslutningstagere på Shaping the Future with Packaging 2025 i Bruxelles kort før påske. GRAKOM deltog for at hente ny viden hjem til vores videre arbejde for en innovativ og bæredygtig emballage- og labelindustri.
Efter stor efterspørgsel fra læsere og annoncører genstarter Femina nu printudgaven af magasinet. Chefredaktør Anne Wittorff peger på, at det fysiske format giver plads til dybdegående journalistik – samtidig med at et nyt digitalt plus-univers åbner for eksklusive artikler.