Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Mediegrafikeruddannelsen undgår at ende som 0-kvote
Mandag 28. august 2017
»Hvis mediegrafikeruddannelsen var endt som en 0-kvoteuddannelse, så havde det været et problem for branchen at skaffe elever i fremtiden,« siger Aller Tryks adm. direktør, der fremhæver Grakoms indsats for at få ændret de politiske vinde.
Uddannelsen som mediegrafiker kan fortsat optage elever, der ikke på forhånd har en uddannelsesaftale. Uddannelsen var ellers i fare for at blive indstillet til 0-kvote for 2018, hvilket ville have betyder, at elever kun kunne optages på uddannelsen, hvis de på forhånd havde indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed.
»Det ville være et problem for os, fordi vi generelt i branchen ofte først ansætter elever, når de er færdige med grundforløbet som er de første 20 uger af uddannelsen,« siger adm. direktør i Aller Tryk, Jesper Jungersen.
Derfor reagerede Jesper Jungersen hurtigt som formand for Grakoms uddannelsespolitiske udvalg i sensommeren 2016, da det blev nævnt, at uddannelsen var i fare for at ende som en 0-kvoteuddannelse.
»Vi kunne meget nemt stå i en situation, hvor der ikke kom nok ind på uddannelsen, så det var vigtigt for os at prøve at undgå det,« siger han.
»Kort efter gik Grakoms uddannelsespolitiske chef, Anders Mosumgaard i gang med at skaffe dokumentation for, hvordan uddannelsen fungerer i dag. Hvor mange optagne, der er. Hvor mange af dem, der får job efter endt uddannelse osv.,« siger Jesper Jungersen.
I løbet af foråret 2017 skulle Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) på baggrund af dokumentationen beslutte, om uddannelsen skulle indstilles som en 0-kvoteuddannelse. I sidste ende var det dog undervisningsministeren, der havde den endelige afgørelse.
»Det har krævet, at Anders Mosumgaard virkelig har skullet sætte sig ind i de her tal og sætte argumenterne op, så de holdt vand hele vejen igennem. Så det er en seriøs arbejdsindsats, der har været leveret,« lyder det i dag fra Aller Tryk-direktøren.
I juni i år kom det frem, at REU ikke ville indstille mediegrafiker-uddannelsen til 0-kvote, og dermed kan de seks uddannelsessteder fortsat optage elever uden en uddannelsesaftale.
»Jeg syntes hele denne sag er et godt eksempel på, hvor vigtigt et arbejde Grakom som organisation udfører i forhold til at sikre branchens uddannelser. Vi har en meget dedikeret uddannelsespolitisk chef i Anders Mosumgaard, og havde det ikke været for ham og Fagligt Udvalgs store arbejde, var det med stor sandsynlighed endt med at mediegrafikeruddannelsen var blevet en 0-kvoteuddannelse,« slutter Jesper Jungersen.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.