Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Mediegrafikeruddannelsen reddet fra forringelser
Tirsdag 09. juni 2015
Erhvervsuddannelsesreformen var tæt på at koste virksomhederne og de kommende mediegrafikere et halvt år af den praktik, der er afgørende for deres fremtid
Efter en længerevarende svingom med Undervisningsministeriet er det lykkedes GA og Grafisk Uddannelsesudvalg at afværge en kraftig forringelse af mediegrafikeruddannelsen i forbindelse med den reform af erhvervsuddannelserne der træder i kraft 1. august 2015. Reformen halverer uddannelsens grundforløb fra et helt til at halvt år (fra 40 til 20 skoleuger), hvilket førte til at GA og de øvrige organisationer i Grafisk Uddannelsesudvalg blev enige om, at uddannelsens hovedforløb så skulle være tilsvarende et halvt år længere end i dag, og at antallet af skoleuger i hovedforløbet dermed skulle udvides fra de nuværende 15 til 30 uger. På den måde ville den samlede uddannelse fortsat være 4 år. Men reformen indfører et nyt ikke-uddannelsesrettet grundforløb på 20 uger for elever, der kommer direkte fra 9.-10 klasse. Og da Undervisningsministeriet nu regnede dette grundforløb med i uddannelsens samlede varighed på 4 år, stod virksomheder og elever pludselig til at miste et halvt år af praktiktiden. - Vi har hele tiden holdt fast på, at det her var et problem, og vi har hele tiden holdt fast på, at uddannelsen ikke skulle forringes i hverken varighed, kvalitet eller indhold, fortæller GA’s uddannelsespolitiske chef Anders Mosumgaard. Og på et møde med ministeriet i denne uge, er det lykkedes udvalget at blive enige med ministeriet om, at den nuværende praktiktid ikke reduceres. De 15 ekstra skoleuger i hovedforløbet, der ifølge ministeriets beregninger svarer til 4,5 måneder, lægges nu til varigheden af uddannelsen. Hovedforløbet efter reformen bliver dermed på 3 år og 4,5 måned, så uddannelsen får præcis samme praktiktid som i dag - For denne her uddannelse er praktiktiden ude i virksomhederne helt afgørende, og derfor har vi hele tiden været meget præcise omkring lige præcis, at hovedforløbet af uddannelsen skulle have en ny varighed. Men det mente ministeriet lige pludselig, at den ikke skulle, fortæller Anders Mosumgaard. Men på et møde den 26. januar fandt udvalget dog en løsning sammen med ministeriet. - Før mødet så det ud til, at vi mistede knap et halvt års praktik, og nu står det klart, at det gør vi ikke.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.