MediaXpress modtager bøde for skjult reklame
Fredag 24. februar 2017

MediaXpress udgav i 2013 annoncer om en belysningsvirksomhed i bladet Byggeri + Arkitektur og i særtillægget Klima, energi og miljø til avisen Bygge- og Anlægsavisen. Annoncerne var udarbejdet som redaktionel tekst, hvorfor det ikke klart fremgik, at der var tale om reklame.
Det følger af forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 4, at forbrugere ikke må være i tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der er redaktionelt indhold.
MediaXpress har betalt en bøde på 30.000 kr. efter forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden. Chefredaktøren for medierne modtog en bøde på 15.000 kr. for sit medansvar for overtrædelsen som ansvarshavende redaktør, jf. medieansvarslovens § 27, stk. 2.
Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 24. februar 2017.
Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.