Medarbejderne er de bedste ambassadører
Af Mette Bernt
Hvad taler du med andre om, når du er ude blandt andre? I håndboldklubben, til middagsselskabet med din ægtefælles kolleger, eller når du er på café med vennerne. Et bud er, at du taler om det, du brænder for. Det, du har viden om.
Det er ikke tilfældigt, at Simon Tøgern bringer de private scenarier i spil i vores samtale om den ansvarlige tryksag. Hans pointe er, at hvis medarbejderne i den danske grafiske branche bliver klædt på med den rette viden, har det ikke alene betydning i deres arbejdsliv. De bliver også branchens ambassadører, når de holder fri.
"Hvis man betragter branchens ansatte som ambassadører, har de tusindvis af kontaktpunkter. Hvis blot en tiendel af dem, kan tale sagen, gør det en forskel," lyder det fra Simon Tøgern.
Styr på skrøner og fakta
Men skal medarbejdere i den danske grafiske branche tale ind i den vigtige dagsorden, er det afgørende, at de bliver klædt på til at argumentere. De skal vide, hvad der er skrøner og fakta, når det handler om at tage ansvar for skoven, miljøet, klimaet og samfundet.
"Det er jo evident, at der er mange misforståelser omkring tryksager. Mange ser fældede eller nedbrændte regnskove for sig. De tror, at hvis de ikke bruger papir, er de med til at redde regnskoven, men det bygger på en misforståelse, for tryksagens papir stammer jo fra skove i Europa. Og andelen af skovene er stigende", siger Simon Tøgern.
Han går videre til et billede fra en anden branche, hvor klima- og miljødagsordenen er tydelig – byggeriet. Her er klare regler og standarder med til at styre valg af materialer og processer.
I den danske grafiske branche har man også en række stærke standarder og certificeringer som fx FSC, PEFC og Svanemærket. Bliver medarbejdere i de grafiske virksomheder uddannet i at tænke dem ind i alle opgaver, kan man på samme måde som i byggeriet bruge dem som styringsredskaber i valget af materialer og processer.
Spiller ind med uddannelse
I HK Privat er man opmærksom på, at man har en rolle i forhold til, at medlemmerne kan løfte opgaven med at tage ansvar.
"Jeg tog temaet om, hvordan klimaudfordringerne kommer til at påvirke vores arbejdsliv, op på vores kongres sidste år i september. Et halvt år efter fik vi en anden meget vigtig dagsorden. Men til trods for corona forbereder vi lige nu, hvordan ansvaret for klima og miljø kan komme ind bl.a. i vores tillidsmandsuddannelser," siger Simon Tøgern.
Målet er, at medlemmerne ikke alene skal kunne tale om den ansvarlige tryksag med vennerne i fritiden og kollegaerne i frokostpausen. Opgaven er, ifølge Simon Tøgern, i lige så høj grad, hvordan HK Privat kan understøtte, at medlemmer kan være med til at bidrage mere systematisk. Han er opmærksom på, at det også kan handle om kulturen i de grafiske virksomheder. Et emne, det kan være vanskeligt at tage fat på i en tid, hvor kurser foregår online. For Simon Tøgern er det dog ikke det samme som, at man ikke kan gå i gang i en coronatid. At få styr på skrøner og fakta er et godt sted at starte, og det kan fint foregå online.
"Jo mere praksisnært og konkret det er, jo nemmere er det at gå i gang med, siger Simon Tøgern og tilføjer, at det er en vigtig dagsorden og prisværdigt, at GRAKOM har taget teten og har sat fokus på den ansvarlige tryksag – også fordi, det i sidste ende har betydning for at bevare gode danske arbejdspladser.