Medarbejdere, bøger og miljø fylder meget hos BibMedia
Produktet er bogen, der har udfordringer fra det digitale. Kunden er det offentlige, som stort set altid er under en eller anden form for økonomisk optimering.
Alligevel er René Milholt, adm. direktør i BibMedia - som bl.a. binder bøger ind og gør dem klar til bibliotekernes udlån samt forstærker coveret på skolebøger - fortrøstningsfuld for fremtiden, for han er opmærksom på, at man som virksomhed hele tiden skal udvikle sig. Det kan fx være udvidelse af produktsortimentet gennem opkøb, hvor René Milholt kigger på investeringer inden for bl.a. fx arbejdstøj og promotion.
Udvikling af BibMedia var også at få et solcelleanlæg på virksomhedens adresse i Odense, hvor BibMedias produktion ligger. Og for første gang sidste år at udarbejde et klimaregnskab. Der er dog en ting, der ærgrer René Milholt i forhold til at arbejde med ESG:
”Vi arbejder meget med bæredygtighed og grønne initiativer for at sænke vores CO2-udledning. Derfor ærgrer det mig også, at man ikke får point for sine miljøvenlige tiltag, når man byder ind på udbud hos det offentlige.”
René Milholt, adm. direktør i BibMedia
BibMedias kunder kommer primært gennem de fireårige SKI-aftaler, men René Milholt synes ikke, at det offentlige er ambitiøs nok med deres krav til leverandørerne.
”Der er godt nok et mindstekrav om miljøvenlige tiltag fra kommunernes side, men vi får ikke nogen point for at vise, at vi er særligt gode til at løse en opgave miljøvenligt. Kommunerne har fokus på pris, og det synes jeg er rigtig ærgerligt. Det betyder, at man i princippet må fravælge alt det miljøvenlige man kan gøre, hvis det har ekstra-omkostninger.”
Alligevel insisterer René Milholt på at fortsætte arbejdet med at gøre virksomheden mere miljøvenlig. Derfor har man udover solceller og en bæredygtighedsrapport også forsøgt sig med at få Bring til at levere varerne fossilfrit. Det var dog et svært samarbejde, så man blev nødt til at gå tilbage til GLS.
BibMedia har nu valgt, at varerne sendes ud til kunderne tre gange om ugen i stedet for som tidligere fem gange, for at spare på kørslen. Desuden affaldssorterer virksomheden, og sælger brugt pap, plast og papir via affaldsleverandøren.
René Milholt kigger også på at bruge genbrusplast, hvor det kan lade sig gøre.
”Vi vil rigtig gerne gøre os lidt grønnere og tage ansvar. Noget kan være svært at ændre på, men det vi kan ændre på, gør vi noget ved. Jeg ville rigtig gerne ansætte en, der kun arbejdede med miljø, for så kunne vi gøre endnu mere. Men det er svært at argumentere for en medarbejder på det område, når vi ikke bliver målt på det på SKI-aftalerne. Men så må vi jo arbejde med det på en anden måde.”
René Milholt er netop trådt ind i GRAKOMs ESG-udvalg. Her vil han gerne bidrage med at ændre tankegangen med ESG er en omkostning.
”Hvis man ikke har råd til at ansætte en medarbejder, der kun arbejder med ESG, så må man ændre sin organisationsstruktur, så man frigiver ressourcer til ESG-arbejdet. Det er svært, når man er en mindre virksomhed, men måske kan man frigive ressourcer hos nogle af medarbejderne til at arbejde med ESG. Det kan måske fx ske via digitalisering.”
Hos BibMedia har man været så heldige (eller dygtige) at have en IT-chef, der har haft interesse i at digitalisere, og derfor har man digitaliseret en del processer.
”Vores it-chef kom til Danmark fra Pakistan for 15 år siden. Han er en fantastisk person og har gode relationer til virksomheder i Pakistan med forstand på digitalisering. Derfor har vi i dag digitaliseret en del af vores interne procedurer, som bl.a. har givet os realtime produktionsdata på storskærme samt fjernet manuelle arbejdsopgaver.”
En af de investeringer, BibMedia allerede har foretaget var opkøbet sidste år af lydstudiet Selvlyd. Her har man også udviklet en digital portal, der håndterer det meste automatisk. Bl.a. indgåelse og underskrift af op til 150 kontrakter med freelancere, der indlæser lydbøger.
”Det har virkelig effektiviseret vores processer, og selv om vi vækster, skal vi ikke udvide administrationen.”
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 2/2024.