Med PostNords exit står DAO alene tilbage med at tilbyde brevdistribution


Nøjagtig to år efter, at det danske postmarked blev liberaliseret, og PostNords befordringspligt blev ophævet, leverer PostNord sit sidste brev. Den 31. december i år lukker PostNord sin brevforretning og de sidste røde postkasser forsvinder fra gadebilledet. Det har den statsejede transportvirksomhed meldt ud.
Det efterlader umiddelbart DAO, der trådte ind på markedet med et brevprodukt efter liberaliseringen og sikrede sig kontrakten om at håndtere af blindeforsendelser i Danmark, som eneste aktør på brevmarkedet fra 2026 og frem.
Men vil PostNords exit åbne døren for nye aktører? Det tvivler DAO’s adm. direktør, Hans Peter Nissen, på.
”Der er jo spillerne på pakkeområdet, fx GLS og Bring, og på magasinområdet konkurrerer FK Distribution og DAO, hvor FK Distribution er bedst til de store oplag og DAO er bedst, når oplagene er små. Men jeg tror ikke, at der kommer nye aktører på brevmarkedet, hverken danske eller udenlandske. For det første er markedet nedadgående, og for det andet skal det kombineres med andre produkter for at være rentabelt. Vi har allerede distribution af både pakker, dagblade og magasiner, hvilket gør det attraktivt for os. Man kan selvfølgelig vælge at sende magasiner som pakker, men det bliver nok for dyrt.”
Mener du dermed, at DAO reelt bliver et monopol?
”Nej, det vil jeg ikke sige. Vores største konkurrent er digitaliseringen. Hvis vi bare sætter priserne op, vil mange skifte til digitale alternativer som e-boks og mail i stedet for fysiske breve. Det gælder fx kontoudtog, kreditkort, forretningsbreve og rykkere,” siger Hans Peter Nissen.
Forventer du, at konkurrencestyrelsen kommer til at kigge DAO efter i kortene, hvis der ikke kommer andre udbydere på brevmarkedet?
"Det kan jeg ikke forestille mig bliver aktuelt, men konkurrenceloven overholdes selvfølgelig," svarer Hans Peter Nissen.
Prisudviklingen for magasiner
Omkring prisudviklingen for magasinprodukter understreger Hans Peter Nissen, at DAO heller ikke blot kan hæve priserne uden konsekvenser.
”Vi kan ikke bare lade priserne stige, for så vil vi bidrage til, at der bliver trykt færre magasiner. Men nogle segmenter vil opleve prisændringer. Vi vil nok arbejde med en prismodel som man gør hos flyveselskaberne. Det betyder, at når der er større mængder, der skal deles ud samtidig, bliver prisen større og når der er bedre plads, vil prisen blive mindre.”
GRAKOM: Vi forventer, at konkurrencemyndighederne vil følge området tæt
På vegne af magasinudbyderne overvåger GRAKOM udviklingen tæt, fortæller adm. direktør Carina Christensen:
”Vi har meget stort fokus på priserne, for markedet kan ikke bære flere prisstigninger. Det er helt afgørende for os og vores medlemmer, at priserne forbliver stabile, og vi vil følge det meget tæt. Det forventer vi også, at konkurrencemyndighederne vil gøre. Med den nye postlov fjernede man momsfritagelsen på distribution af magasiner, hvilket gjorde distributionen meget dyrere. Nu efterlades magasinudgiverne så i en situation, hvor der lige nu reelt kun er én udbyder af brevdistribution på markedet. Det er meget langt fra optimalt, og vi frygter selvfølgelig, at det vil føre til øget digitalisering af magasinerne eller reducerede oplag.”
