Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Med ny støtteordning kan SMV’er få op til 75 pct. støtte til digitale produktpas og ecodesign

Med ny støtteordning kan SMV’er få op til 75 pct. støtte til digitale produktpas og ecodesign
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 13. maj 2025
Industriens Fond uddeler 14 mio. kr., så SMV’er kan møde EU’s ESPR-krav om digital dokumentation af holdbarhed, genbrug og genanvendelse.

EU’s ecodesign-program sætter skarpe krav til produkters miljø- og klimaevne - og udrulningen sker hos tekstilproducenter som nogen af de første. Det betyder, at tekstilproducenter og andre producenter ifølge forordningen om miljøvenligt design (ESPR) skal leve op til harmoniserede regler om holdbarhed, genbrug, reparation og genanvendelse. Kravene bygger især på det såkaldte digitale produktpas (DPP), som dokumenterer hver enkelt produkts egenskaber.

Nu kan små- og mellemstore virksomheder søge om økonomisk og teknisk støtte til at leve op til de nye design- og produktionskrav gennem projektet ’Cirkulære produkter, ecodesign og produktpas’ hos Industriens Fond.

Industriens Fond uddeler i alt 14 mio. kr. til 30 virksomheder og udover den økonomiske støtte kan man få rådgivning i, hvordan man implementerer de nye ESPR-krav – fra materialevalg og livscyklusanalyser til udvikling af de digitale produktpas, som altså bliver et lovkrav. Rådgivningen kommer fra Force Technology.

Virksomhederne har mulighed for at få op til 75 pct. af rådgivnings- og udviklingsomkostningerne dækket. Ansøgninger til projektet skal sendes til Industriens Fond senest den 1. september 2025.

Se mere her

Læs også
Tekstiler er blandt de første produkter, der rulles ud i EU’s nye arbejdsprogram, som skal reducere tekstilaffald inden 2030. Arbejdsprogrammet fastsætter harmoniserede krav til tekstilers miljø- og klimaevne på tværs af EU, og skal samtidig sikre, at små og mellemstore virksomheder ikke pålægges urimelige administrative byrder.
Hvordan ser fremtiden ud for trykt kommunikation? Det spørgsmål er i centrum på konferencen Print Matters 2025 den 13. juni 2025 i Zürich, hvor den europæiske kommunikationsindustri samles om de vigtigste tendenser og udfordringer.