Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Matas’ tilbud på to varer var vildledende

Onsdag 21. december 2016

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Matas, at når varer nedsættes trinvis, skal den sidst gældende førpris bruges som sammenligningsgrundlag for forbrugernes besparelse.



Matas markedsførte en BH og pullover på deres webshop. Priserne for varerne blev nedsat trinvis med besparelser på 25 % og 40 % i forhold til deres oprindelige pris.

Forbrugerombudsmanden har meddelt Matas, at besparelsesudsagn kun må angives i forhold til den pris, der senest var gældende for varerne. Udsagn som ”Spar 40 %” må kun anvendes i forhold til det, som varerne kostede umiddelbart forud for nedsættelsen.

Det følger af markedsføringslovens § 3, at virksomheder ikke må anvende vildledende eller urigtige oplysninger i deres markedsføring. Da varerne i det konkrete tilfælde allerede havde været markedsført med nedsættelser på 25 %, måtte besparelsesudsagn på 40 % i forhold til de oprindelige priser anses som vildledende over for forbrugerne.

Grakom skal i øvrigt henvise til vejledningen om prismarkedsføring.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 21. december 2016.

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.