Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Markedsføringslov med lidt mere spam
Onsdag 03. maj 2017
1. juli 2017 erstattes den tidligere markedsføringslov af en ny markedsføringslov.
Lovændringen medfører flere væsentlige ændringer, der er relevante for Grakoms medlemmer.
Garantier Den tidligere lovs § 12, stk. 1, forbød anvendelse af udsagn om garanti, medmindre forbrugerne opnåede en væsentlig bedre retsstilling end efter lovens almindelige regler. I den nye lov er forbuddet fjernet. Den nye lovs § 17 indeholder et krav om, at erhvervsdrivende, der benytter sig af garantier på en let og forståelig måde, skal informere forbrugeren om garantiens indhold, herunder eventuelle begrænsninger og forpligtelser. Forbrugeren skal desuden informeres om sine rettidigheder efter markedsføringsloven. Endvidere ophæves kravet om, at en garanti skal være på dansk, medmindre markedsføringen er på dansk.
Skjult reklame Den tidligere lovs § 4 dikterede, at en reklame skulle fremstå således, at den blev opfattet som en reklame, uanset anvendt form eller medie. Af den nye lovs § 6 følger, at en reklame ikke må have vildledende karakter ved at skjule eller udelade væsentlige oplysninger. I den nye lovs § 6, stk. 2, opremses, hvilke oplysninger den erhvervsdrivende skal sørge for fremgår af reklamerne. Oplysningerne skal præsenteres på en klar, forståelig og hensigtsmæssig måde. Oplysningerne omfatter blandt andet virksomhedens navn og adresse, forhold angående betaling og levering, klagevejledning, fortrydelsesret, pris og gebyrer samt omkostninger til fragt mv.
Spam Den tidligere lovs § 6, stk. 1, forbød spam. I den nye lovs § 10, stk. 1, er forbuddet videreført, men nu med en undtagelse. Erhvervsdrivende, der får en kundes e-mail i forbindelse med et køb, må fremadrettet sende e-mails til kunden i forbindelse med salg af tilsvarende produkter, som den erhvervsdrivende selv sælger.
Det er et krav, at kunden både i forbindelse med afgivelse af sin e-mail ved det oprindelige køb og ved efterfølgende henvendelser nemt og hurtigt kan frabede sig yderligere henvendelse. Fx ved brug af en afkrydsningsboks. Dette krav kan formentlig opfyldes med en ”opt out”-løsning, hvilket vil sige, at det er lovligt for den erhvervsdrivende på forhånd at have krydset af, at kunden gerne vil modtage e-mails om relaterede produkter. Kunden skal let og hurtigt kunne fjerne afkrydsningen.
Kilde: Lovforslag nr. L 40 som vedtaget ved 3. behandling den 25. april 2017.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.