Markedsføring: Nye miljøanbefalinger fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden Torben Jensen, der startede på posten i januar i år, har udarbejdet et nyt sæt anbefalinger til miljømarkedsføring.
De nye anbefalinger, der beskrives i en 67 sider lang rapport, erstatter den kvikguide, som blev udgivet i 2021.
Rapporten indeholder generelle krav til markedsføring samt brug af både konkrete og generelle udsagn i forbindelse med miljømarkedsføring. Samtidig er der et afsnit om brug af udsagn om reduceret udledning af drivhusgasser samt om udsagn om bæredygtighed. Der er også et afsnit om virksomheders branding.
I anbefalingerne er der desuden indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af UCP-direktivet fra EU, som træder i kraft den 27. september 2026 og har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn.
Endelig kan man læse om syv konkrete eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.
Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at anbefalingerne er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.