Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Markedsføring: Nye miljøanbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

Markedsføring: Nye miljøanbefalinger fra Forbrugerombudsmanden
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 24. oktober 2024
Kvikguiden om miljømarkedsføring fra 2021 bliver erstattet af nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden. De nye anbefalinger indeholder syv konkrete eksempler.

Forbrugerombudsmanden Torben Jensen, der startede på posten i januar i år, har udarbejdet et nyt sæt anbefalinger til miljømarkedsføring.

De nye anbefalinger, der beskrives i en 67 sider lang rapport, erstatter den kvikguide, som blev udgivet i 2021.

Rapporten indeholder generelle krav til markedsføring samt brug af både konkrete og generelle udsagn i forbindelse med miljømarkedsføring. Samtidig er der et afsnit om brug af udsagn om reduceret udledning af drivhusgasser samt om udsagn om bæredygtighed. Der er også et afsnit om virksomheders branding.

I anbefalingerne er der desuden indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af UCP-direktivet fra EU, som træder i kraft den 27. september 2026 og har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn.

Endelig kan man læse om syv konkrete eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at anbefalingerne er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

Her er de nye anbefalinger til fra Forbrugerombudsmanden

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.