Man er begyndt at lytte til os
I første omgang bliver forbrugerne forblændede, men så gennemskuer de alle smukke anprisninger, der ikke har hold i virkeligheden. Og lige nu har de fået nok. Derfor er der en bevægelse, der er kommet helt ind i bestyrelseslokalerne i store virksomheder og organisationer. Her ved man, at man bliver stillet til ansvar. Den grafiske branche oplever flere tryksagsindkøbere – både i det offentlige og det private – der vil have garanti for CSR, miljø- og klimavenlighed.
"Den garanti kan vi uden problemer give, fordi vi opfører os ordentligt. Og ja, det kan vi godt gøre uden certificeringerne, men de hjælper os – også til at kommunikere klart og tydeligt," mener Thomas Torp, adm. direktør i GRAKOM.
Kampagnen formidler det komplekse
Mens krogen i 'Tryk med ansvar' er de mange skrøner, der eksisterer om tryksagen, er kampagnens fundament netop fakta. En god beslutning, men også et valg, der har gjort, at det ikke har være en walkover at lave kampagnen.
"Miljø, klima og CSR er på mange måder meget teknisk og uoverskueligt. Det er hidtil skinnet igennem, når vi kommunikerede om det. Inklusiv når jeg selv talte om det. Det harvi ændret med kampagnen, fordi vi har arbejdet grundigt med at få fakta formidlet let og forståeligt," siger Thomas Torp og fortsætter:
"Jeg får mange positive tilkendegivelser fra vores medlemmer. De har manglet den ramme, som kampagnen giver. Det enkle og overskuelige, som gør, at de føler sig trygge ved at kommunikere om det komplekse stof. På en måde, så kunderne forstår det."
Verden venter, og vi er klar
Da hele arbejdet med kampagnen startede, var ordet corona ikke en del af hverdagen. Det blev det, og lige nu er første prioritet hos GRAKOM, hvordan alle medlemsvirksomheder kommer bedst ud af krisen. For Thomas Torp betyder det ikke, at 'Tryk med ansvar' er sparket til hjørne.
"Kommunikationen omkring ansvarlighed er ikke noget, vi ændrer fra dag til dag. Det handler om stolt at gå i offensiven og kommunikere, at det her har vi styr på. Det hjælper elementerne fra kampagnens værktøjskasse med," lyder det fra Thomas Torp.
Og han ikke i tvivl om, at den grønne omstilling for alvor kommer på dagsordenen, når verden åbner igen. Det taler ind i et andet af kampagnens succeskriterier – at gøre opmærksom på det, man som medlemsvirksomhed skal have taget hånd om.
"Der er fx danske virksomheder, som i dag kun handler med trykkerier og bureauer, der har tilsluttet sig Det grafiske CSR-kodeks. For GRAKOMS medlemmer har det ingen omkostninger at tilslutte sig. Så et mål med kampagnen er også, at flere medlemmer skal tilslutte sig de mærker, som kampagnen bygger på," siger Thomas Torp.
Endelig ser han også, at den klare kommunikation gør en forskel i forhold til den politiske dialog.
"Politisk begynder man at lægge mærke til den grafiske branche. Vi bliver i dag inviteret ind i arbejdet med at formulere
miljø- og klimapolitiske dagsordener. Netop nu er vi i dialog med Statens Indkøb i forhold til, hvordan vi kan understøtte grønne indkøb i staten. Den invitation får vi kun, fordi vi er ved blive kendt som en branche, der står med en grøn profil, og det er derfor, man lytter til os," slutter Thomas Torp.