Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Magasinpapir falder i pris

Magasinpapir falder i pris Efter en længere periode med stigende priser på magasinpapir, faldt priserne igen i november. De er dog fortsat voldsomt høje i historisk sammenhæng, skriver Intergraf.
Mads Lindegaard
Cheføkonom Mads Lindegaard
Tirsdag 13. december 2022

Efter en længere periode med stigende priser på magasinpapir, faldt priserne igen i november. De er dog fortsat voldsomt høje i historisk sammenhæng, skriver Intergraf.

Efter en længere periode, hvor priserne på magasinpapir kun har kendt en vej – nemlig op – faldt priserne i november. Særligt LWC-magasinpapir faldt i pris med et prisfald på hele 14 pct., mens SC-magasinpapir faldt med 3 pct.

Prisfaldene på de to typer magasinpapir skal dog ses i lyset af, at priserne er steget voldsomt gennem det seneste snart halvandet år. Trods de 14 procents fald i prisen på LWC-magasinpapir, er prisen således fortsat højere end den var i august i år, mens prisen på SC magasinpapir fortsat er højere end i september. I en historisk sammenhæng er priserne på magasinpapir altså fortsat høje.

figur-1.png (21)

Ifølge Intergraf skyldes de faldende priser på magasinpapir afskaffelsen af energitillæg grundet prisfald på energi i oktober. Det er Intergrafs forventning, at der vil være yderligere fald i priserne på magasinpapir i december, når flere energitillæg rulles tilbage.

Avispapir faldt marginalt i pris med 1 pct. fra oktober til november, mens priserne på de resterende papirkvaliteter, som Intergraf overvåger, stod stille gennem perioden.

Trods prisfald er prisen på magasin- og avispapir steget mest det seneste år
Kigger man på udviklingen det seneste år, er det fortsat priserne på magasin- og avispapir, som er steget mest. Således er magasinpapir af typerne SC og LWC steget med henholdsvis 84 pct. og 61 pct. det seneste år, mens avispapir er steget 72 pct.

figur-2.png (11)

De resterende papirkvaliteter er ikke steget helt så markant det seneste år, men har dog stadig haft voldsomme prisstigninger. Træfri bestrøgede ark er steget med 51 pct., mens ubestrøgede ark er steget 38 pct. Når det kommer til træfri bestrøgede ruller, er priserne steget med 56 pct. det seneste år.

Se det seneste nyhedsbrev fra Intergraf her, hvor du også kan finde flere tal

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.