Lovændring virksomheders anmeldelse af sygefravær
Med virkning fra 2. april 2012 er fristerne for anmeldelse af lønmodtagerens sygefravær til kommunen ændret.
Fremover gælder følgende:
Arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygefravær, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 5 uger efter 1. fraværsdag.
Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpenge, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 1 uge efter, at udbetalingen af sygedagpenge er ophørt.
Arbejdsgivere, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til at udbetale sygedagpenge under arbejdsgiverperioden til lønmodtageren, skal anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 14 dage efter 1. sygefraværsdag.
Anmeldelserne skal foretages i NemRefusion. Ved ændring af arbejdsgiverens anmeldelsesfrist fra 4 til 5 uger, vil fristen for signering i NemRefusion blive justeret, så signeringen kan ske fra dag 23 fra 1. fraværsdag. Venteregistret vil ligeledes blive ændret som følge af de nye anmeldelsesfrister, så arbejdsgiveren fortsat får besked om, at der kan ske signering.
Kilde: Lovforslag L 85.
