Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Lovændring virksomheders anmeldelse af sygefravær

Onsdag 10. juni 2015

Med virkning fra 2. april 2012 er fristerne for anmeldelse af lønmodtagerens sygefravær til kommunen ændret.

Fremover gælder følgende:

Arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygefravær, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 5 uger efter 1. fraværsdag.

Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpenge, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 1 uge efter, at udbetalingen af sygedagpenge er ophørt.

Arbejdsgivere, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til at udbetale sygedagpenge under arbejdsgiverperioden til lønmodtageren, skal anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 14 dage efter 1. sygefraværsdag.

Anmeldelserne skal foretages i NemRefusion. Ved ændring af arbejdsgiverens anmeldelsesfrist fra 4 til 5 uger, vil fristen for signering i NemRefusion blive justeret, så signeringen kan ske fra dag 23 fra 1. fraværsdag. Venteregistret vil ligeledes blive ændret som følge af de nye anmeldelsesfrister, så arbejdsgiveren fortsat får besked om, at der kan ske signering.

Kilde: Lovforslag L 85.

Læs også
Vinderne af Intergrafs Young Talent Award 2025 peger på innovation, digital synlighed og bæredygtighed som nøgleelementer, hvis den grafiske branche vil gøre sig interessant for unge.
Et borgerforslag om at fjerne momsen på fysiske bøger er netop nu i gang med at samle underskrifter. Samtidig har Venstre meldt ud, at partiet støtter anbefalingen fra Kulturministeriets arbejdsgruppe om at afskaffe bogmomsen. GRAKOM opfordrer sine medlemmer til at bakke op om borgerforslaget.