Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Lovændring virksomheders anmeldelse af sygefravær

Onsdag 10. juni 2015

Med virkning fra 2. april 2012 er fristerne for anmeldelse af lønmodtagerens sygefravær til kommunen ændret.

Fremover gælder følgende:

Arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygefravær, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 5 uger efter 1. fraværsdag.

Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpenge, skal, hvis lønmodtagerens sygefravær strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 1 uge efter, at udbetalingen af sygedagpenge er ophørt.

Arbejdsgivere, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til at udbetale sygedagpenge under arbejdsgiverperioden til lønmodtageren, skal anmelde sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 14 dage efter 1. sygefraværsdag.

Anmeldelserne skal foretages i NemRefusion. Ved ændring af arbejdsgiverens anmeldelsesfrist fra 4 til 5 uger, vil fristen for signering i NemRefusion blive justeret, så signeringen kan ske fra dag 23 fra 1. fraværsdag. Venteregistret vil ligeledes blive ændret som følge af de nye anmeldelsesfrister, så arbejdsgiveren fortsat får besked om, at der kan ske signering.

Kilde: Lovforslag L 85.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.