Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Lønnen stiger mindre i den grafiske industri end i resten af industrien

Lønnen stiger mindre i den grafiske industri end i resten af industrien
Mads Lindegaard
Cheføkonom Mads Lindegaard
Torsdag 18. august 2022
Lønstigningerne i den grafiske industri har været lavere end i resten af industrien og erhvervslivet, viser ny konjunkturstatistik fra Dansk Arbejdsgiverforening.

Det seneste år er lønniveauet i den grafiske industri steget mindre end lønningerne i hele fremstillingsindustrien. Det viser en ny konjunkturstatistik fra Dansk Arbejdsgiverforening. Således steg lønnen i den grafiske industri med 2,5 pct. fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal i 2022., mens lønnen steg med 3,2 pct. i hele fremstillingsindustrien gennem samme periode. Lønniveauet for alle virksomheder, der indberetter til Dansk Arbejdsgiverforenings lønstatistik, er steget med 3,4 pct.

figur-1.png

Resultaterne fra Dansk Arbejdsgiverforenings Konjunkturstatistik kan ses her.

Om Konjunkturstatistikken
Konjunkturstatistikken omfatter alle de virksomheder, som både er registreret under grafisk industri og indberetter til Dansk Arbejdsgiverforening – herunder medlemmer af GRAKOM Arbejdsgivere.

I Dansk Arbejdsgiverforenings Konjunkturstatistik er ændringer i lønomkostningerne defineret ved ændringer i fortjenesten inkl. gene.

Ud over lønreguleringer inkluderer denne også ændringer i pensionsbidrag, genebetalinger (herunder overtidsbetalinger), ferie- og fraværsbetalinger, fritvalgsordninger og personalegoder. Betalinger, som er af uregelmæssig karakter – eksempelvis efterreguleringer af løn, bonus og overskud, som ikke vedrører måleperioden – indgår ikke i omkostningsbegrebet.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.