Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Lave lønstigninger i den grafiske industri

Lave lønstigninger i den grafiske industri
Mads Lindegaard
Cheføkonom Mads Lindegaard
Torsdag 24. februar 2022
Lønnen steg mindre i den grafiske industri, end den gjorde blandt andre medlemsvirksomheder af Dansk Arbejdsgiverforening, viser en ny konjunkturstatistik fra DA.

Der har været lavere lønu i den grafiske industri end blandt andre private virksomheder det seneste år. Således er den gennemsnitlige løn i den grafiske industri steget med 2,4 pct. fra 4. kvartal 2020 til 4. kvartal 2021. Gennem samme periode steg lønnen i alle DA’s medlemsvirksomheder med 3,2 pct.

a-rlig-loenudvikling-2021-4-kvartal.png

Sammenlignet med andre industrier inden for fremstilling er lønstigningstaksten i den grafiske industri med de 2,4 pct. den laveste inden for alle typer af fremstillingsvirksomheder.

Lønudviklingen i tekstil- og beklædningsindustrien er den højeste med en stigning på 3,5 pct. Træ- og papirindustrien har lønstigninger på 3,3 pct. Kun virksomheder i kategorien ’anden fremstillingsvirksomhed’ har lønstigninger på samme niveau.  

loenudvikling-for-fremstillingsvirksomheder.png

Siden udbruddet af coronaepandemien har lønstigningerne i den grafiske industri været lavere end blandt fremstillingsvirksomheder generelt.

I Dansk Arbejdsgiverforenings Konjunkturstatistik er ændringer i lønomkostningerne defineret ved ændringer i fortjenesten inkl. gene.

Ud over lønreguleringer inkluderer denne også ændringer i pensionsbidrag, genebetalinger (herunder overtidsbetalinger), ferie- og fraværsbetalinger, fritvalgsordninger og personalegoder. Betalinger, som er af uregelmæssig karakter – eksempelvis efter-reguleringer af løn, bonus og overskud, som ikke vedrører måleperioden – indgår ikke i omkostningsbegrebet.

Medlemmer af GRAKOM Arbejdsgivere kan se DA's løn- og personalestatistikker i Netstat, som netop er blevet opdateret med tal for fjerde kvartal.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.