Kritik for skjult reklame - Arla 2013
Arla var i 2013 i kontakt med en blogger, i hvilken forbindelse Arla tilbød at sende et nyudviklet produkt til bloggeren, som herefter kunne teste produktet. Det blev via e-mail (tre mails) aftalt mellem parterne, at bloggeren skulle anse det tilsendte produkt som en gave fra Arla, samt at bloggeren gerne måtte omtale produktet på sin blog, men at bloggeren samtidig ikke var forpligtet hertil. Forbrugerombudsmanden anså imidlertid denne e-mailkorrespondance for at udgøre en aftale om, at bloggeren skulle reklamere for Arlas nye produkt. Eftersom det ikke fremgik nogen steder af bloggen, at der var indgået en aftale mellem bloggeren og Arla, var bloggerens omtale af produktet i strid med forbuddet mod skjult reklame. Forbrugerombudsmanden udtalte herefter kritik af Arla.
Forbrugerombudsmanden betragtede det i øvrigt som en skærpende omstændighed, at Arla ad flere omgange undlod at indsende materiale, som Forbrugerombudsmanden havde efterlyst.
Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 10. december 2014.
