Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Kritik for skjult reklame - Arla 2013

Tirsdag 09. juni 2015

Arla var i 2013 i kontakt med en blogger, i hvilken forbindelse Arla tilbød at sende et nyudviklet produkt til bloggeren, som herefter kunne teste produktet. Det blev via e-mail (tre mails) aftalt mellem parterne, at bloggeren skulle anse det tilsendte produkt som en gave fra Arla, samt at bloggeren gerne måtte omtale produktet på sin blog, men at bloggeren samtidig ikke var forpligtet hertil. Forbrugerombudsmanden anså imidlertid denne e-mailkorrespondance for at udgøre en aftale om, at bloggeren skulle reklamere for Arlas nye produkt. Eftersom det ikke fremgik nogen steder af bloggen, at der var indgået en aftale mellem bloggeren og Arla, var bloggerens omtale af produktet i strid med forbuddet mod skjult reklame. Forbrugerombudsmanden udtalte herefter kritik af Arla.

Forbrugerombudsmanden betragtede det i øvrigt som en skærpende omstændighed, at Arla ad flere omgange undlod at indsende materiale, som Forbrugerombudsmanden havde efterlyst.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 10. december 2014.

Læs også
Vinderne af Intergrafs Young Talent Award 2025 peger på innovation, digital synlighed og bæredygtighed som nøgleelementer, hvis den grafiske branche vil gøre sig interessant for unge.
Et borgerforslag om at fjerne momsen på fysiske bøger er netop nu i gang med at samle underskrifter. Samtidig har Venstre meldt ud, at partiet støtter anbefalingen fra Kulturministeriets arbejdsgruppe om at afskaffe bogmomsen. GRAKOM opfordrer sine medlemmer til at bakke op om borgerforslaget.