Kravene til fremtidens grafiske branche: Ambitiøs bæredygtighed, AI og on-demand-løsninger


Den grafiske branches udvikling har været én lang omstillingsproces. Men den udvikling, der er undervejs i disse år, er ikke blot noget, man kan tappe ind i, hvis man har lyst. For det bliver afgørende for, hvordan branchen fortsat kan tilbyde kunderne værdi og relevans.
Det forudser fire internationale futurister i Canons nye rapport, Exploring The Future of Print, som er udkommet på engelsk og også er på vej på dansk.
Individualitet og status
Forbrugerne kan ikke længere segmenteres efter alder eller indkomst. Især de yngre forbrugere udskifter det, de identificerer sig med, og søger produkter, der giver dem status eller udtrykker deres personlighed. Det gælder både inden for mode, interiør, emballage og specialiserede tryksager, hvor personalisering og individualisering derfor efterspørges i højere grad end tidligere.
Med brands, der går efter at udvikle produkter til individualiserede forbrugere – ofte gennem subbrands – skal den grafiske branche følge med, så de også kan levere individualiseret tryk og emballage. Samtidig skal både tryk og emballage ramme forbrugeren med det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt.
Overlev. Udvid. Transformér
Det er ikke nok at overleve, hvis man skal med ind på fremtidens trykmarked. Det gælder om at have øje for, om man kan udvide sin forretning med flere produkter eller til flere markeder – eller begge dele. Endelig handler det om at undersøge, om man kan transformere sin forretning, dvs. finde nogle muligheder uden for sit eget forretningsområde.
Som eksempel kan den grafiske branche udnytte sin position som mellemmand mellem brands og forbrugere. Fx ved at kapitalisere på den opmærksomhed, som forbrugerne giver trykkeriprodukterne. Rapporten kommer med et eksempel på, at en displayvirksomhed ved hjælp af en tablet og et kamera, som sættes på displayet, vil kunne indsamle data om den opmærksomhed, som displayet får hos forbrugerne. Det giver mulighed for øget indtjening og kontrol over den del af kunderejsen.
AI som værktøj og strategisk partner
Hvis man ikke allerede er kommet i gang med AI, så er det nok en god idé at komme i gang. AI er et strategisk værktøj, der kan bruges både til at udvikle forretningen og til at integrere i både planlægning, produktion samt i kundeinteraktionerne. AI giver mulighed for at optimere lager, reducere spild og levere on-demand-løsninger, der matcher kundernes behov.
Som en af futuristerne i Canons rapport siger:
“AI giver den grafiske branche mulighed for at omsætte data til konkret handling. Med AI kan man automatisere genopfyldning, forudsige efterspørgsel og hjælpe med at skræddersy produkter til individuelle kunder. Samtidig frigøres medarbejdere fra rutineopgaver og kan fokusere på kreativitet og innovation.”
Proaktiv bæredygtighed
Arbejdet med ESG og bæredygtighed er ikke nyt for den danske grafiske branche. I Canons rapport anbefaler man, at branchen ikke nøjes med at leve op til lovkravene, men går mere ambitiøst til værks.
Fremtidens virksomheder skal aktivt gå ind i arbejdet med ESG og identificere de områder, hvor virksomheden vil gå all-in både over for medarbejdere, kunder og andre interessenter.
Også i forbindelse med ESG-arbejdet skal man bruge AI, fordi man kan analysere data gennem hele værdikæden og dermed forudsige efterspørgsel, minimere spild og dokumentere CO₂-aftryk. Det giver ikke kun bedre kontrol, men også mulighed for at vise kunderne, at virksomheden tager ansvar. Og man skal aktivt skabe et narrativ om, hvor det er, man som virksomhed gør noget aktivt for miljøet.
Tryks styrker i en digital verden
Selvom meget kommunikation i dag foregår digitalt, har tryk stadig unikke styrker. Trykte produkter skaber fordybelse, er synlige og kan dermed skabe status, og de forstærker brandets fortælling. Fotobøger, specialdesignet emballage og personligt tapet kan formidle minder og identitet på måder, digitale enheder ikke kan.
Med de muligheder der er i dag med mindre oplag og specialiserede løsninger, er personalisering og on-demand-løsninger en nødvendighed, for at trykkerier og emballagevirksomheder kan levere relevant og målrettet kommunikation, der både er bæredygtig og individuelt tilpasset – og som kan leveres, når forbrugerne ønsker det.
Trends
- AI som strategisk værktøj – automatisering, præcis planlægning, indsigt i kundeadfærd.
- Proaktiv bæredygtighed – commitment frem for compliance, dokumenteret miljøindsats og grøn kommunikation.
- Personlighed og individualisering – on-demand-print, versionerede produkter og skræddersyede løsninger.
- Printets unikke styrker – fordybelse, identitet og status, som digitale kanaler ikke kan levere.
- Data som aktiv – forståelse af kundeadfærd og opmærksomhed skaber nye forretningsmuligheder.
De fire futurister, der har bidraget til Canons rapport, er:
- Benjamin Talin, stifter af MoreThanDigital. Blandt kunderne er Google, regeringer og ministerier. Han er med i tre arbejdsudvalg under EU-Kommissionen.
- Murray Grubb har over 20 års erfaring med transformation og digitalisering. Han arbejder i Salesforce med ansvar for salg til statslige kunder.
- Beate van Loo-Born har arbejdet som leder i finansielle brancher, data og klimafinansiering i finanscentre i Europa, Asien og USA.
- Rafael Rodrigues har arbejdet med nye forretningsinitiativer inden for tryk, herunder samarbejde med trykkerier om at positionere sig til fremtiden. Senest har han udviklet e-handelsplatforme og AI-baserede løsninger
Artiklen blev først bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 3/2025