Krav om at tagge andre i SoMe-konkurrencer er ulovligt
Når virksomheder afholder konkurrencer på sociale medier, må de ikke kræve af deltagerne, at de tagger deres venner. Det vil være en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringsloven. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Konkurrencer på Facebook, Instagram og andre sociale medier er populære, men virksomheder, der benytter dem i deres markedsføring, skal passe på ikke at overtræde spamforbuddet i markedsføringsloven.
Det må nemlig ikke være en betingelse for at deltage i konkurrencerne, at konkurrencedeltagerne tagger andre. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil notifikationerne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være sendt på vegne af virksomheden. Har den taggede person ikke givet samtykke til at modtage notifikationen, vil det være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam, står der i pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Ifølge markedsføringsloven har enhver ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og derfor må en virksomhed ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke til det. Virksomheder må heller ikke få andre til det på virksomhedens vegne. At de sociale medier giver nem adgang til det, gør det ikke lovligt for virksomhederne.”
Lovgrundlag
Efter markedsføringsloven § 10, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.