Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Krænkelse af designret på etikette

Mandag 21. september 2015

Sangenic International Limited indleverede i april 2015 med henvisning til en designregistrering en an-modning om midlertidigt forbud og påbud til Sø- og Handelsretten mod Lamico ApS.

De to selskaber producerer og markedsfører begge produkter til børn, herunder særligt blespande med relevant tilbehør.

Lamico producer såvel tilbehør til egne som konkurrenters produkter, herunder kassetter til Sangenics blespande. Disse kassetter blev bl.a. solgt i Dansk Supermarkeds butikker under navnet ”Vores REFILL TIL BLESPAND” og ”Tibelly refill pose til Blespand”. På undersiden af plastemballagen til kassetterne var indlagt en etikette med afbildning af to blespande, den ene betegnet ”San-genic/Tommee Tippee”, mens den anden viste Lamicos egen blespand, Inko Baby.

Sø- og Handelsretten vurderede, at afbildningen af blespanden på etiketten havde de samme karakteristika som Sanginecs registrerede design og dermed udgjorde en gengivelse af designet, således som det ubestridt også var hensigten, understreget ved produktfortegnelsen på etiketten. Sangenic havde beskyttet sit design gennem EF-designregistrering, hvorfor Sangenic havde opnået en eneret til brugen af designet og til at forbyde tredjemand at gøre brug af dette uden deres samtykke.

Et forbud og påbud kunne rettes mod producenten Lamico på trods af, at etiketterne var produceret for Dansk Supermarked og indgik i produktet på Dansk Supermarkeds initiativ.

Kilde: Sø- og Handelsrettens dom af 10. september 2015 i sag A-11-15.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.