Fremtiden for det europæiske brevpostmarked var det centrale tema for den 60. kongres i European Federation of Envelope Manufacturers (FEPE), der blev afholdt i Marseille i Frankrig fra 5. - 7. oktober.
Bruno Basalisco fra Copenhagen Economics fremlagde resultaterne af en undersøgelse om fremtiden for det europæiske konvolutmarked, der blev bestilt på vegne af FEPE. Undersøgelsen forudser, at den europæiske brevmængde formentlig vil falde 34 pct. frem mod 2025. Brune Basalisco pegede dog på FEPEs muligheder for at påvirke markedet, så papir vil spille en vigtigere rolle.
FEPE bør eksempelvis presse på for at få indført strengere regulering af kommunikation fra store afsendere såsom styrelser og kommuner. Man bør også fremme god adfærd blandt store afsendere, som FEPE gør med sin Keep Me Posted EU-kampagne, der slår til lyd for borgernes ret til at vælge mellem papirbaseret og digital post, lød rådet. Væksten i e-handel kan skabe en øget efterspørgsel efter konvolutter Ifølge International Post Corporation (IPC) vejer 45 pct. af de varer, der krydser en europæisk grænse, mindre end 0,5 kg, hvilket giver et stort potentiale for postindustrien.
"Interessenter skal investere i at undersøge kundernes forventninger til emballagematerialer og drive detailhandlere, der bruger mindre miljøvenlige emballageløsninger til at ændre sig", siger Mark Harrison, markedschef hos IPC. Hvorvidt konvolutvolumenerne vil få gavn af e-handelsboomen afhænger af, om store og små onlineforhandlere vælger at sende lette emner i konvolutter eller i papkasser. Innovation kræver en automatiseret pakningsproces i lette materialer såsom konvolutter.
Print tilbyder dokumentation for ydeevne
Direct Mail tegner sig stadig for 30 pct. af postmængderne i Europa. Dens vigtigste værdi er, at den effektivt når frem til forbrugerne, og at de i høj grad åbner den.
”Derudover er den et pålideligt og kontrollerbart medium, hvilket er vigtigt i en tid, hvor annoncører og bureauer begynder at sætte spørgsmålstegn ved effektiviteten af digitale kanaler,” lød det fra Ulbe Jelluma fra Print Power.
Desuden tog oplægsholderne fat på de seneste udviklinger inden for magasin- og avisudgivelse samt hovedtendenserne på det globale konvolutmarked. På kongressen var der deltagelse af 96 delegerede fra 19 lande, der repræsenterer konvolutproducenter og deres leverandører.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.