Konference samlede trykkeribranchen om bæredygtighed og innovation
Bæredygtighed, nye trends og teknologier var på dagsordenen på den nyligt overståede konference Print Matters for the Future i Riga, som var arrangeret af Intergraf og NOPA.
Omkring 100 branchefolk fra 22 lande blev bl.a. præsenteret for de seneste data fra Smithers om printmarkedet, der viste en forventning om vækst inden for inkjet-teknologien, mens offsettrykning vil fastholde sin position, især når det kommer til håndtering af store mængder.
Mark Fabisch fra publisher-virksomheden Bertelsmann pointerede, at det er vigtigt at trykkerierne prioriterer fortsatte investeringer i og initiativer omkring enegieffektiviseringsområdet for at følge med andre brancher, skriver Intergraf i en pressemeddelelse.
Mark Fabisch tilføjede, at han støtter Intergrafs tilgang til måling og reduktion af klimaaftryk som er beskrevet i branchens samlede klima-rammeværk.
GRAKOM’ direktør for ESG og bæredygtig udvikling, Carsten Bøg, ser denne opfordring som et klart signal om at publisher-området har fokus på deres leverandører og deres bidrag til at nedbringe det samlede klimaaftryk for deres bøger og magasiner.
”Jeg kan næsten ikke understrege nok, hvor vigtigt det er for den europæiske branches trykkerier, at vi er lykkedes med at opbygge så solidt et rammeværk for branchens klimaarbejde. Vi er i dag rustet til tænderne ved både at have en international branche-klimastandard, et klimaberegningsværktøj i form af ClimateCalc og endelig et Roadmap, der sætter rammerne for arbejdet med klimaregnskab, mål, handling og samarbejde med kunderne. Endelig og ikke mindst, så er dette fundament som skræddersyet til at opfylde de nye lovgivningsmæssige rapporteringskrav på klimaområdet,” siger Carsten Bøg, der selv deltog i konferencen.
Carsten Bøg, direktør for ESG & bæredygtig udvikling i GRAKOM
Kunstig intelligens, som har været i kraftig fremmarch det seneste godt halve år, blev også berørt på konferencen. Her fortalte Ivs Zenne, der er docent på Kunstakademiet i Letland, , at den grafiske industri lige som flere andre, gennemgår en transformation, hvor kunstig intelligens betyder automatiserede processer og forbedret funktionalitet. Det kan dog også vække bekymring, mente Ivs Zenne, i forhold til beskæftigelsen i branchen.