Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Kommunikationsindustrien mangler arbejdskraft

Kommunikationsindustrien mangler arbejdskraft
Mads Lindegaard
Cheføkonom Mads Lindegaard
Torsdag 07. april 2022
Efterspørgslen på arbejdskraft er så stor i næsten hele samfundet, at flere brancher melder om mangel på arbejdskraft. Kommunikationsindustrien er ikke gået fri. Udfordringerne i både bureauer og produktionsvirksomheder synes lige så store som i resten af samfundet.

Det danske arbejdsmarked er brandvarmt. De seneste mange måneder er beskæftigelsen steget hver måned, når Danmarks Statistik har offentliggjort nye tal for beskæftigelsen. I november 2021 var der hele 114.000 flere beskæftigede end før den første corona-nedlukning.

Ledigheden er helt nede på 2,8 pct., hvilket er lavt i en historisk sammenhæng og i de fleste økonomers øjne betydeligt under den strukturelle ledighed. Selv om corona-smitten ultimo januar var ganske udbredt i samfundet, er der ingen tvivl om, at arbejdsmarkedet har lagt epidemien bag sig.

Mange forgæves rekrutteringer
Alene i andet halvår af 2021 opgør Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at der på landsplan var 157.920 forgæves rekrutteringer svarende til hele 33 pct. af virksomhedernes rekrutteringsforsøg.

Lige inden corona-epidemien brød ud, var der også pres på arbejdsmarkedet, og der blev meldt om mangel på arbejdskraft. I andet halvår af 2019 var der til sammenligning 61.370 forgæves rekrutteringsforsøg og det svarer til 23 pct. forgæves rekrutteringer. Presset på arbejdsmarkedet er på nuværende tidspunkt betydeligt højere, end det var tilbage i 2019, hvor der også var stor offentlig diskussion omkring arbejdskraft.

forgaeves-rekrutteringer.png

Bureauerne har udfordringer med at skaffe arbejdskraft
Det kan være svært at måle decideret mangel på arbejdskraft, men der er flere indikationer. Tager man udgangspunkt i Arbejdsmarkedsbalancen, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udgiver, er der tegn på, at de kreative bureauer har lige så store udfordringer med at rekruttere arbejdskraft som resten af samfundet.

For bureauerne (fx reklame- og kommunikationsbureauer) var der 5 pct. af stillingsbetegnelserne, hvor der var mangel på arbejdskraft og yderligere 70 pct., hvor der meldes om gode jobmuligheder i andet halvår 2021. Dermed er bureauerne omtrent på niveau med resten af samfundet, hvor der blev meldt om mangel på arbejdskraft på 3 pct. af stillingsbetegnelserne og om gode jobmuligheder på 74 pct.

De jobtitler, hvor der i andet halvår 2021 blev meldt om mangel på arbejdskraft, var blandt andet kommunikationskonsulenter og kommunikationsmedarbejdere.

andel-af-rekrutteringer.png

Produktionsvirksomheder har også udfordringer
Blandt produktionsvirksomhederne (fx trykkerier, tekstiltrykkerier, emballageproducenter og skilteproducenter) havde hele 78 pct. af stillingsbetegnelserne gode jobmuligheder, hvilket også vidner om et betydeligt pres på arbejdsmarkedet.

Før corona kom til landet, udgjorde stillingsbetegnelserne med gode jobmuligheder 58 pct. og mangel på arbejdskraft udgjorde 1 pct. Samlet set under 60 pct. Efterspørgslen på arbejdskraft for produktionsvirksomhederne er dermed steget markant de seneste to år og er på niveau med resten af samfundet.

En anden indikation på, at produktionsvirksomhederne har betydelig mangel på arbejdskraft er, at ifølge Danmarks Statistik meldte hele 44 pct. af virksomhederne inden for træ- og papirindustri samt trykkerier om, at mangel på arbejdskraft gav produktionsbegrænsninger i fjerde kvartal 2021. Det tilsvarende tal for fjerde kvartal 2019 var 4 pct.

udviklingen-i-efterspoergsel.png

Om Arbejdsmarkedsbalancen
Arbejdsmarkedsbalancen udkommer hvert halve år. Den viser jobmulighederne for ca. 900 stillingsbetegnelser fordelt på otte regionale områder.

Arbejdsmarkedsbalancen er baseret på en kombination af statistik om ledighed, beskæftigelse og jobomsætning samt surveys med svar fra ca. 14.000 virksomheder om eventuelle rekrutteringsvanskeligheder.

Mangel på arbejdskraft: Stillinger med rekrutteringsproblemer og lav ledighed i RAR-området (Regionale Arbejdsmarkedsråd).

Gode jobmuligheder: Stillinger uden rekrutteringsproblemer og med lav ledighed og høj jobomsætning i RAR-området.

Paradoks: Stillinger med rekrutteringsproblemer og høj ledighed i RAR-området.

Mindre gode jobmuligheder: Stillinger uden rekrutteringsproblemer og med høj ledighed og lav jobomsætning i RAR-området.

Sådan gjorde vi
Analysen tog udgangspunkt i Arbejdsmarkedsbalancen, som udgives af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

Der blev udvalgt den type stillinger, som producerer virksomhedernes kerneprodukt inden for de to delbrancher bureauer og produktionsvirksomheder.

For bureauer omfatter stillinger arbejde inden for kommunikation, marketing, art directing og tekstforfatning.

For produktionsvirksomheder kan dette være medarbejdere, som beskæftiger sig med tryk på papir, tekstil eller emballage, bogbinding, skilte mm.

Derefter er andelen af stillingsbetegnelser med gode jobmuligheder, mangel på arbejdskraft, omfattende mangel på arbejdskraft og paradoks talt sammen. Andelene er uvægtede.

Dette giver en indikation af efterspørgslen efter arbejdskraft og om eventuelt begyndende flaskehalse på arbejdsmarkedet.

Artiklen blev først bragt i GRAKOMs blad 'Kommunikationsindustrien' nr. 1/2022

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.