Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Kommunikationsbureau politianmeldt for skjult reklame

Mandag 17. august 2015

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt MediaXpress A/S for overtrædelse af Markedsføringslovens § 4, der forbyder virksomheder at anvende skjulte reklamer.

Selskabet er et kommunikationsbureau, hvor kunder mod betaling kan få udarbejdet profilomtaler af virksomheden eller dens produkter i de magasiner, som MediaXpress udgiver.

MediaXpress bragte to annoncer om belysningssystemer i magasinet ”Byggeri + Arkitektur” i maj 2013 og i særtillægget ”Klima, energi & miljø” til Bygge- og Anlægsavisen i juni 2013.

Annoncerne havde overskriften ”Lyset fremhæver formen og drager publikum” og havde desuden en byline.

Forbrugerombudsmanden mente ikke, at det klart fremgik, hvorvidt der var tale om en reklame. Derimod lignede annoncerne almindelige, journalistiske artikler med overskrift, underoverskrift, tekst, en journalists navn og billeder.

Forbrugerombudsmanden valgte på denne baggrund at politianmelde magasinets chefredaktør, hvilket der er mulighed for efter Medieansvarsloven.

Grakom kan henvise til foreningens vejledning om reklameidentifikation.

Vejledningen kan findes her.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 28. maj 2015.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.