Kan designere redde verden?
»Det har vist sig, at der er en stor interesse for at være med til at skabe design, der skaber positive forandringer og som gør verden til et bedre sted. Men hvor meget kan design så flytte? Det vil vi gerne undersøge,« siger Michael Christiansen, der er en af de to arrangører bag Design Matters-konferencen.
Som tidligere er der nedsat en komite, der er med til at bestemme emnerne til Design Matters. Komiteen består af otte designere fra førende, internationale virksomheder, og i år mødtes komiteen så i San Francisco i slutningen af januar.
»Vi spurgte dem, hvilke trends de så i digitalt design netop nu, og hvem de gerne ville høre tale på konferencen,« fortæller Michael Christiansen.
»Der var nogle ting, der bongede meget ud. Fx at der var en meget stor interesse for at være med til at skabe design, der skaber nogle forandringer til noget bedre. Det lyder måske lidt som en kliche, men det var folk virkelig optaget af.«
Designerne talte om helt store problemstillinger som udbredelsen af demokrati og udryddelsen af fake news. Hovedsagen var, at design skulle arbejde på at ændre verden til det bedre.
»Vi har tidligere undgået emnet, fordi vi ikke vil skydes i skoene, at vi prøver at lege velgørenhedsorganisation. Design Matters handler først og fremmest om at sætte fokus på de nyeste bevægelser inden for det digitale design. Men interessen for ’design for change ’ var bare så overvældende og stærkt, at vi følte at dette måske netop var øjeblikket, hvor for vi skulle sætte fokus på emnet og gå ind i det for alvor.«
Men hvor meget kan design overhovedet flytte?
»Det er noget af det, vi skal undersøge. Der er noget, der tyder på, at det kan flytte enormt meget. Man kan jo tage AirBnb, som blandt andet er blevet så udbredt pga. sit design. De har skabt et produkt, der er positivt for forbrugeren. Men som også har skabt store problemer i visse byer, fordi der er kvarterer, der pludselig står øde hen, fordi alle lejlighederne nu bliver brugt til udlejning.«
Er det ikke en gratis omgang for designere at sige, at de gerne vil gøre verden til et bedre sted?
»Jo, måske. Men vi kommer til at få designere fra nogle store virksomheder til at fortælle om det her emne, og de må jo stå på mål for budskabet.«
»Jeg tror, det emne taler super godt ind i designerens selvopfattelse. Jeg tror, mange designere ser sig selv som nogen, der er sat i verden for at skabe forbedringer. At skabe bedre produkter. Men mange føler så nok, at de er blevet en del af et produkt, der måske ikke helt lever op til deres ideal. Derfor tror jeg, de vil have en stor interesse i at høre de her inspirationshistorier,« siger Michael Christiansen.
De første tre talere til årets Design Matters er offentliggjort og yderligere tre bliver annonceret i løbet af de næste to uger. Se mere på https://designmatters.io/