Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Julekalendere har stor brandingværdi

Julekalendere har stor brandingværdi Mads Mernild og Brian Elkær Frederiksen modtager Packnorth-awarden 2025
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 10. december 2025
All Creative oplever stigende efterspørgsel i Norden, hvor julealenderen er blevet et synligt salgsfremmende værktøj. Tidlig planlægning og tæt dialog med kunderne er afgørende for at skabe løsninger, der skiller sig ud.

Hos GRAKOM-medlemmet All Creative har julekalenderen udviklet sig til en vigtig nicheproduktion med stor brandingværdi. I femten år har All Creative udviklet kalendere for alle sektorer, især inden for kosmetik, spiritus, drikkevarer samt chokolade og slik.

Blandt kunderne er Karamel Kompagniet, som All Creative for nylig vandt en Guld Packnorth Award for med julekalenderen: Byg-din-egen-julekalender. Juryens motivation var, at det er en eksklusiv og stilfuld 3D-kalender, der har en høj hyggefaktor. Den er engagerende og får et ekstra plus for genbrugelighed og FSC-certificeret materiale.

Udvikling frem for standardløsninger

Selvom julekalendere kun udgør en niche hos All Creative, der også arbejder med display, POS og emballage, har de stor brandingværdi både for All Creative og for kunderne.

”Vi vil gerne udvikle noget specielt for vores kunder, som passer lige præcis til dem og deres behov. Og det kræver en god dialog. Man kan nemt få fremstillet en billig kalender i Kina eller Polen. Men så bliver det nemt standardløsninger,” siger Mads Mernild, partner i All Creative.

Hos All Creative er man naturligvis stolte af at vinde Guldmedaljen ved North Pack Award, og man bruger det aktivt i markedsføringen.

”Vi kan bryste os af, at vi leverer et produkt, der er anderledes. Vi synes, at de kalendere, vi udvikler for vores kunder, er blandt de bedste, og det har vi nu fået slået fast med Packnorth-prisen,” siger salgschef Brian Frederiksen.

Julekalendere giver brandingværdi

Julekalendere er blevet en trend i såvel Danmark, Sverige og Norge, hvor der ifølge Mads Mernild er en stor brandingværdi for kunderne i at have en julekalender.

Særligt en ting er selvfølgelig afgørende: Julekalenderen skal være færdig til tiden.

”Vi er allerede startet en dialog med de store kunder ift. 2026. Hvis vi skal nå at udvikle noget lækkert, skal vi gerne i gang hurtigt og gerne på denne side af sommerferien, hvis vi skal nå en attraktiv leveringstid, der også giver mulighed for at færdiggøre pakningen til tiden,” siger Brian Frederiksen.

Hos All Creative er julekalenderne naturligvis FSC-certificerede, selvom efterspørgslen varierer:

”For os er det vigtigt at bruge FSC-certificeret pap og papir, og hertil bruger vi GRAKOMs FSC serviceordning, men under vores eget FSC-certificeringsnummer, hvor vi årligt naturligvis auditeres” siger Brian Frederiksen.

All Creative bruger også ClimateCalc, som er udviklet af Intergraf og GRAKOM, og netop nu er virksomheden i gang med en indflyvning til en ny miljøcertificering.

”Arbejdet med ESG er en hjørnesten i vores forretning, og i den forbindelse bruger vi bla. GRAKOMs ESG-rådgivning, ligesom vi bruger GRAKOM i alle de aspekter, der giver værdi til vores forretning,” siger Brian Frederiksen.

Julekalender All Creatives (1)

 

Læs også
Den foreløbige EU-aftale fjerner tunge rapporteringskrav og giver danske virksomheder en lettelse på seks milliarder kroner. Kun de største danske virksomheder bliver omfattet, og antallet reduceres fra cirka 2.200 til 375.
Deadine for at søge støtte fra Innovationspuljen er den 7. januar 2026.