Invitation kræver samtykke
Forbrugerombudsmanden har i en pressemeddelelse af 16. august 2018 udtalt, at:
”En virksomhed må kun invitere dig til at synes godt om sin side eller på anden måde kontakte dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det. Det er ikke anderledes end med traditionelle e-mails. Begge dele er elektronisk post i markedsføringslovens forstand.”.
Det gør ifølge Forbrugerombudsmanden i den sammenhæng ingen forskel om forbrugeren i forvejen har ”Synes godt om” et opslag på virksomhedens Facebook væg. Tilsvarende må antages at gælde for andre sociale medier, herunder Instagram.
Forbrugerombudsmanden støtte sin opfattelse på Markedsføringslovens § 10, stk. 1, der har følgende ordlyd:
”§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.”