LaserTryk.dk har i de seneste dage spyttet tusindvis af valgplakater ud.  

Torsdag 22. september 2016

Bølgerne går højt mellem regeringens støttepartier. Mens Venstre forsøger at mane til ro, skærper Dansk Folkeparti og Liberal Alliance retorikken og hamrer til valgtrommerne i en sådan grad, at muligheden for et snarligt valg er meget reel. Det mærker det aarhusianske trykkeri LaserTryk.dk, der er en af landets største leverandører af valgplakater, på en meget håndgribelig måde. Siden midten af sidste uge har trykkeriet nemlig modtaget bestillinger på omkring 10.000 valgplakater.  


– Det er sikkert at sige, at valgkampen for alvor er skudt i gang. Vi har mærket den uro og debat, der har præget regeringens støttepartier, på en meget konkret facon. Da Kristian Thulesen Dahl i sidste uge fortalte, at et efterårsvalg bliver mere og mere sandsynligt, modtog vi i samme øjeblik en masse bestillinger på valgplakater. Og det interessante er, at størstedelen var fra Dansk Folkeparti selv, siger Anders Grønborg, direktør i LaserTryk.dk.

Det er forskelligt fra parti til parti, om valgplakaterne bliver bestilt centralt, eller om det er den enkelte kandidats ansvar. Ved valget i juni 2015 producerede LaserTryk.dk cirka 100.000 valgplakater. 

SF-plakater blot med logo

Socialistisk Folkeparti har ligeledes lagt en stor ordre ved LaserTryk.dk. På grund af et eventuelt valgs snarlige tidspunkt har partiet ikke en færdigskrevet kandidatliste. SF ønskede dog ikke at stå uden nogen plakater, hvis der bliver trykket på valgknappen, og har derfor fået trykt et stort parti plakater blot med partiets logo. 

– Vi kan mærke en vis nervøsitet blandt vores valgplakatkunder. Der er ingen, der vil stå uden ammunition, hvis en valgkamp bliver skudt i gang. Så hellere hænge nogle lidt mindre sigende plakater op, fortæller Anders Grønborg. 
  

Læs også
For anden gang kunne en dansker kåres som verdensmester i car wrapping. Ved World Wrap Masters, der blev afholdt i sidste uge under FESPA Global Print Expo i Berlin indtog Danmark ovenikøbet hele to ud af tre pladser på podiet.
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet.