Ingen forveksling af sightseeing-busser i København
Sø- og Handelsretten har den 26. august 2015 afsagt dom i sagen Strömma Danmark A/S mod Step On Step Off ApS. Sagens hovedspørgsmål var, om det var i strid med god markedsføringsskik og en overtrædelse af Strömma Danmark A/S’ rettigheder, at Step on Step Off ApS kørte sightseeing-ture i København med busser, der i høj grad lignede modpartens.
Østre Landsret havde i maj 2013 fastslået, at Strömma Danmark A/S ikke havde opnået eneret til at bruge farven rød på sightseeing-busser i København, idet anvendelse af farven rød på dobbeltdækkerbusser måtte anses så almindeligt forekommende, at der ikke var tale om et særligt kendetegn.
Sø- og Handelsretten vurderede, at de to selskabers busser adskilte sig væsentligt fra hinanden. Busserne fra Strömma Danmark A/S er røde og gule med logoet fra City Sightseeing som det dominerende, hvorimod busserne fra Step On Step Off ApS er røde og blå med det britiske flag som et gennemgående element. Derudover var det uden betydning, at Step On Step Off ApS var begyndt at anvende teksten ”Hop On Hop Off” på busserne, idet der anvendtes en anden typografi end hos modparten.
Retten bemærkede, at der ikke var en risiko for forveksling i henhold til Markedsføringslovens § 1. Det måtte i stedet lægges til grund, at risikoen for forveksling mellem busserne alene opstod på grund af billetternes udseende og måden, hvorpå de blev solgt. Det forhold, at Step On Step Off ApS var stiftet af tidligere ansatte i Strömma Danmark A/S, kunne ikke tillægges betydning i sagen.
Step On Step Off ApS blev frifundet i sagen.
Kilde: Sø- og Handelsrettens dom af 26. august 2015 i sag V-48-14.
