Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Influencerbureauer ønsker klarere og strammere regler

Influencerbureauer ønsker klarere og strammere regler Mia Jensen, CEO i WeAreCube
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 03. september 2024
Mia Jensen, der er CEO hos influencerbureauet WeAreCube, er en blandt flere i influencerbranchen, der ønsker klarere og strammere lovgivning på området.  

Der har løbende været rejst kritik af influenceres samarbejder med virksomheder i forhold til reklamer. Senest især dem, hvor influencerne reklamerer for usunde fødevarer overfor børn og unge.

Allerede før sommerferien meldte erhvervsminister Morten Bødskov ud, at han nærmere ville undersøge, om lovgivningen over for influenceres reklamer skulle strammes.

For nylig holdt han et møde med flere parter fra branchen om, hvordan både virksomheder og influenceres interesser går hånd i hånd med beskyttelsen af børn og unges sundhed og digitale liv.

I influencerbranchen er man ikke imod strammere lovgivning. Snarere tværtimod. CEO hos Creative Club-medlemmet WeAreCube Mia Jensen ønsker netop, at der kommer noget tydeligere lovgivning på området:

”Markedsføringsloven trænger til en brush-up, fordi den ikke tager hensyn til, at vi har fået sociale medier. Problemet er, at influencere både er private og har en kommerciel platform, og derfor er det et problem, hvis de fx bliver betragtet som medier.”

Mia Jensen tilføjer:

”Reglerne er meget forskellige inden for EU. I nogle lande må man rigtig meget og i andre må man mindre. Det betyder, at man også skal have EU ind over, men jeg håber, at ministeren nu vil se den danske lovgivning efter i sømmene”.

Influencerbureauerne har selv peget på Norge, hvor man har en regel om, at max. 20 pct. af en influencers følgerskare må være under 18 år, ellers henvender man sig til børn og unge. I Danmark er der ikke tilsvarende regler.

Influencerne foreslår også aldersverificering gennem MitId for at bruge sociale medier. Det værktøj vil gøre det nemmere at opretholde aldersbegrænsninger på kampagner. Det vil kunne stoppe falske følgere og samtidig gøre, at de meget unge slet ikke kan oprette sig på platformene.

I GRAKOM glæder det adm. direktør Carina Christensen, at influencerne udviser stor vilje til at tage ansvar for at beskytte børn og unges sundhed og digitale liv.

”Det er først og fremmest godt, at influencerne tager ansvar. Det er bydende nødvendigt. Når de så samtidig selv peger på, at der er behov for klarere og strammere regler, så bør de ansvarlige politikere naturligvis lytte”.

I Danmark har regeringen besluttet at fokusere på fælles europæiske løsninger, der skal beskytte børn og unge online – fremfor fx en national lov om aldersverifikation.

Det hænger sammen med, at EU-Kommissionen for nylig har øget ambitionerne på området gennem den nye Digital Services Act (DSA). Regeringen vil nu arbejde tæt sammen med andre europæiske lande for at sikre, at der bliver indført effektive standarder for aldersverifikation, som blandt andet kan beskytte mindreårige mod skadeligt indhold online.

GRAKOM er umiddelbart enig i regeringens tilgang:

”Der er mange gode grunde til, at europæiske regler kan være bedre end nationale regler, når det fx kommer til områder som aldersverifikation og digital regulering. Mange af de store digitale platforme opererer globalt. Hvis reglerne kun er nationale, kan det være svært for små lande som Danmark at få tech-giganterne til at efterleve dem."

Carina Christensen fortsætter:

"Med en fælles europæisk tilgang får EU en større forhandlingsstyrke og kan indføre mere effektiv regulering, der også har større gennemslagskraft globalt. Derfor er det europæiske spor absolut værd at forfølge, men det må selvfølgelig på ingen måde blive en sovepude."

GRAKOM følger udviklingen tæt og rådgiver løbende sine medlemmer om reglerne. GRAKOM har desuden udarbejdet en skabelon til en influenceraftale. Læs mere her.

Læs også
Morten Bødskov vil samtidig invitere influencere og fødevarevirksomheder, hvor de skal forsvare den kritik, der er rejst om deres samarbejder er i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer for børn.
Dommen fastslår, at det er en mindre gunstig behandling af deltidsansatte, hvis fuldtids- og deltidsansatte befinder sig i samme situation, og overenskomsten kun giver deltidsansatte overtidstillæg for arbejdstimer udover den normale arbejdstid for fuldtidsansatte.