Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Industriens salg af tryksager
Onsdag 02. marts 2016
Nye salgstal for industrivirksomheder med mindst 10 ansatte viser, at salget af tryksager fortsætter med at falde, men i langsommere tempo end hidtil. Modsat stiger salget af papir- og papvarer, hvilket primært drives af større salg af emballagevarer.
De seneste år har der været en tendens til faldende salg af tryksager, som er faldet fra 7,7 mia. kr. i 2010 til 5,6 mia. kr. i 2015. I flere af årene har det årlige fald været på over 9 pct. Men de seneste tal viser, at faldet er aftaget i styrke. I 2015 faldt salget således med 3,5 pct. Det tyder på, at salget er ved at finde et mere stabilt niveau, hvor der ikke vil opleves tæt på tocifrede fald i salget.
Modsat er salget af papir- og papvare stigende. Sidste år steg salget med 2 pct. og fortsætter således den udvikling, der har været i gang siden 2010. Stigningen bliver primært trukket afsted af større salg af emballagevarer, som de seneste tre år har oplevet årlige salgsstigninger på 3-5 pct.
Industriens salg af tryksager samt papir- og papvarer, mia. kr.
Detaljeret overblik over salget af tryksager, mio. kr.
Detaljeret overblik over salget af papir- og papvarer, mio. kr.
Salget undervurderesSalget fra industrivirksomheder med under 10 ansatte indgår ikke i statistikken. Det betyder, at de ovenstående tal ikke giver et billede af det samlede industrisalg. For trykkerier har dette en særlig stor betydningen, da trykkerier i gennemsnit har 8 ansatte. Der er derved en stor gruppe af virksomheder, der ikke indgår i statistikken.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.