Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Industriens salg af tryksager

Onsdag 02. marts 2016
Nye salgstal for industrivirksomheder med mindst 10 ansatte viser, at salget af tryksager fortsætter med at falde, men i langsommere tempo end hidtil. Modsat stiger salget af papir- og papvarer, hvilket primært drives af større salg af emballagevarer.

De seneste år har der været en tendens til faldende salg af tryksager, som er faldet fra 7,7 mia. kr. i 2010 til 5,6 mia. kr. i 2015. I flere af årene har det årlige fald været på over 9 pct. Men de seneste tal viser, at faldet er aftaget i styrke. I 2015 faldt salget således med 3,5 pct. Det tyder på, at salget er ved at finde et mere stabilt niveau, hvor der ikke vil opleves tæt på tocifrede fald i salget.

Modsat er salget af papir- og papvare stigende. Sidste år steg salget med 2 pct. og fortsætter således den udvikling, der har været i gang siden 2010. Stigningen bliver primært trukket afsted af større salg af emballagevarer, som de seneste tre år har oplevet årlige salgsstigninger på 3-5 pct.

Industriens salg af tryksager samt papir- og papvarer, mia. kr.
analyse_tryksager_1.jpg


Detaljeret overblik over salget af tryksager, mio. kr.
overblik-over-salg-af-tryksager.jpg
Detaljeret overblik over salget af papir- og papvarer, mio. kr.

overblik-over-salg-af-papir-og-papvarer.jpg

Salget undervurderesSalget fra industrivirksomheder med under 10 ansatte indgår ikke i statistikken. Det betyder, at de ovenstående tal ikke giver et billede af det samlede industrisalg. For trykkerier har dette en særlig stor betydningen, da trykkerier i gennemsnit har 8 ansatte. Der er derved en stor gruppe af virksomheder, der ikke indgår i statistikken.
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.