Indpakning i centrum
Canadiske Lewis Hilsenteger's YouTube kanal Unbox Therapy har 3,7 millioner følgere.
Det hele begyndte i 2006. Det var da, hvad der anses for at være den første unboxing video blev offentliggjort på YouTube. I videoen taler, teknologi blogger Vincent Nguyen, i en metallisk og monoton stemme, samtidig med at han pakker sin Nokia E61 ud. Det hele er overstået på et minut og 26 sekunder, og er lige så kedelig som en onkels gamle ferie film fra Mallorca.
Men konceptet blev et uventet hit. I slutningen af samme år bemærkede Google Trends søgninger på ordet "unboxing".
Nogle mennesker har stadig svært ved at forstå opmærksomheden. Mange af teksterne skrevet om unboxing display grænser op til irritation. Men til fagfolk i designbranchen kom opmærksomheden ikke som en overraskelse.
”Lige så længe folk har givet hinanden gaver, har indpakningen altid været en del af hele oplevelsen”, forklarer Mikal Hallstrup, adm. direktør for designvirksomheden Designit i København. ”I stenalderen kan man have brugte blade. I dag er tingene mere sofistikeret, men den grundlæggende idé er den samme.”
Han påpeger, at fænomenet er endnu mere avanceret i Japan og andre dele af Asien. ”Der arbejder de meget med design af madkasser og emballering af elektronik. Det er næsten rituelt at åbne emballage”.
Oliver Berger, Global Design Manager hos Sennheiser, hvis produkter omfatter øretelefoner, er enig. ”De af os, der arbejder med design, glemmer nogle gange det øjeblik, hvor kunden åbner kassen - at det kan være meget følelsesladet. Det er som at åbne julegaver”.
Læs hele artiklen her.
Kilde: Iggesund Holmen Group