Ikke grundlag for at afskedige medarbejder pga. brev fra kolleger
Afskedigelsesnævnet afgav tilkendegivelse den 6. december 2011 i en sag, der angik, hvorvidt opsigelse af en medarbejder begrundet i samarbejdsvanskeligheder var saglig.
Medarbejderen anførte, at arbejdsgiveren ikke havde godtgjort, at medarbejderen var hovedårsag til samarbejdsproblemerne, og at hun ikke havde modtaget en skriftlig advarsel, samt at arbejdsgiveren ikke kunne dokumentere at have givet hende en mundtlig advarsel.
Arbejdsgiveren udtalte, at denne havde afskediget hende på grundlag af en modtaget skrivelse, der var underskrevet af ni medarbejdere, og hvori det var anført, at ”intrigerne stopper aldrig, nu vil vi simpelthen ikke mere...”, og at de ville opsige deres stillinger, hvis ikke arbejdsgiveren afskedigede den pågældende medarbejder. Arbejdsgiveren anførte, at der med brevet var tale om et ultimatum, hvormed arbejdsgiveren ikke havde andet valg end at afskedige medarbejderen. Desuden gjorde arbejdsgiveren gældende, at denne via sin ledelsesret var berettiget til at vælge, hvem der skulle afskediges for at kunne løse samarbejdsproblemerne.
Opmanden i afskedigelsesnævnet lagde til grund, at der var samarbejdsproblemer på arbejdspladsen, men at arbejdsgiveren ikke i tilstrækkeligt omfang havde godtgjort, at samarbejdsvanskelighederne skyldtes den opsagte medarbejder, samt at arbejdsgiveren trods brevets ordlyd havde haft mulighed for at foretage mindre indgribende foranstaltninger end afskedigelse såsom omfordeling af medarbejderne mellem virksomhedens tre afdelinger. Det blev yderligere nævnt, at arbejdsgiveren ikke havde godtgjort, at medarbejderen havde modtaget en mundtlig advarsel.
Opmanden fandt herefter, at afskedigelsen var usaglig og tilkendte medarbejderen en godtgørelse på 25.000 kr. Medarbejderen havde knap 5 års anciennitet på opsigelsestidspunktet.
Kilde: Afskedigelsesnævnets tilkendegivelse af 6. december 2011, sag 20110475.