Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Hvordan er behovet for tryksager i fremtiden?

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 24. maj 2018
Det har Grakoms svenske søsterorganisation, Grafiska Företagen, undersøgt i en ny rapport. Rapporten viser, at svenske marketingschefer gennemsnitligt forventer skære 19 pct. ned på mængden af trykt markedsføring de kommende tre år.

 

Det er dyster læsning for trykkerier at bladre gennem rapporten ’Kundernas framtida behov av trycksaker och attityuder till tryckeribranschen’. Rapporten fra Irm-Media, foretaget for Grafiske Företagen, viser, at de adspurgte marketingschefer vil prioritere en højere andel af digital markedsføring og skære ned på andelen af trykt markedsføring.

Ifølge rapporten vil de skære 19 pct. af budgettet til tryksager i løbet af de kommende tre år. Det er en stigning fra 2016, da Grafiska Företagen lavede en lignende rapport. Dengang svarede de adspurgte, at de forventede at skære 12 pct. i budgettet til trykt markedsføring. Det er et tal, der har vist sig at passe godt med virkeligheden ifølge Grafiska Företagen.

Det er især de større virksomheder, der peger på, at de vil skære i trykt markedsføring, viser rapporten.

Rapporten har desuden set på, hvilke brancher der forventer at skære mest ned i brugen af tryksager. Det er især inden for rejse- og bilbranchen, teknologi samt butik og handel.

Til gengæld er de svenske marketingschefer blevet mere positive over for trykkeribranchen end i tidligere undersøgelser. 65 pct. svarer, at de synes, det er enkelt at bestille varer, og flertallet peger også på god service og lydhørhed over for kunderne. Tallene er henholdsvis 52 og 58 pct.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.