Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Hovedferie med 1 måneds varsel – nyt fra Højesteret

Onsdag 19. august 2015

Højesteret har fastslået, at ferielovens udgangspunkt om varsling af hovedferie med 3 måneders varsel kan fraviges ved en aftale, der fremgår af ansættelseskontakten.

I sagen havde en medarbejder og en arbejdsgiver i ansættelseskontrakten aftalt, at ‎arbejdsgiveren kunne varsle hovedferien med kun 1 måneds varsel, hvilket også gjaldt i en eventuel opsigelsesperiode. Da arbejdsgiveren opsagde ‎medarbejderen med 3 måneders varsel, blev medarbejderen pålagt at holde sin ‎hovedferie i opsigelsesperioden.‎

Medarbejderens fagforening gjorde gældende, ‎at det ikke fremgik af ferielovens forarbejder, hvornår der kan indgås aftale om en ‎fravigelse af varslet på 3 måneder, og at en medarbejder udelukkende kan give afkald på ‎aktualiserede rettigheder. Fagforeningen gjorde også gældende, at vilkåret var ensidigt ‎fastsat af arbejdsgiveren, da vilkåret ikke havde været genstand for forhandling ved ‎ansættelsen.‎

Heroverfor gjorde arbejdsgiveren gældende, at vilkåret var klart og tydeligt, og ‎at medarbejderen havde haft mulighed for at gennemlæse og sende ‎ansættelseskontrakten til sin fagforening. Desuden gjorde arbejdsgiveren gældende, at medarbejderen ved sin underskrift ‎havde accepteret varslet på 1 måned. Derudover bestred arbejdsgiveren, at der kunne ‎stilles krav om aktualitet.‎

Højesteret tiltrådte, at forarbejderne til ferieloven må forstås sådan, at lovgiver har ‎ønsket en højere grad af aftalefrihed mellem parterne, og at der ikke i forarbejderne er ‎belæg for, at ferielovens § 21, stk. 2, skal fortolkes indskrænkende og imod ‎bestemmelsens ordlyd. Derfor fandt Højesteret, at der er mulighed for, at en ‎lønmodtager og arbejdsgiver allerede ved ansættelsen kan aftale, at hovedferiens varsel ‎på 3 måneder fraviges.

Kilde: Højesterets dom af 7. august 2015 i sag 76/2014.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.