Hos Dystan & Rosenberg får man en chance til
Det er stadig ikke helt nemt at få arbejdskraft, men det er ikke den eneste grund til, at Palle Studsgaard, CEO i Dystan & Rosenberg, har ansat en ukrainer og en person, der var faldet ud fra arbejdsmarkedet.
Det handler om, at han kan have svært ved at sige nej, og gerne vil give en chance til dem, der har brug for det.
“Jeg har svært ved at sige nej og vil gerne hjælpe, og derfor tænkte jeg, at de i hvert fald kunne komme i praktik. Men nu har jeg faktisk fastansat dem begge to.”
Palle Studsgaard, CEO i Dystan & Rosenberg
Det er ikke første gang, at Palle Studsgaard ansætter en ukrainer. Det gjorde han også i 2022, da Yuliia Barchenko blev ansat trods det, at hun ikke havde erfaring fra branchen og sprogudfordringerne var store. Hun startede som pakkearbejder og har lige fra starten været en værdsat medarbejder. I dag passer hun flere maskiner i færdiggørelsen og gør det fantastisk, lyder det fra Palle Studsgaard.
Yurii Zadorozhnyi, som altså netop er blevet fastansat, arbejdede faktisk som trykker i Ukraine.
“Yurii er flyttet til Danmark med sin kone og barn, og kommunen ringede og spurgte, om vi kunne tage Yurii i praktik. Udfordringen var, at han hverken kan dansk eller engelsk. Men jeg tænkte, at hvis han bare havde samme arbejdsmentalitet som Yuliia, kunne det ikke gå helt galt.”
Yurii Zadorozhnyi
Den anden som Dystan & Rosenberg tog ind som praktikant og som også netop er blevet fastansat, er Jonas Thorøe.
“En af vores medarbejdere har været barndomsven med Jonas, som var landet lidt uden for arbejdsmarkedet, og han spurgte, om vi ville tage Jonas i praktik. I praktiktiden viste han sig at være både flittig, omhyggelig og videbegærlig samtidig med, at han er rar at være sammen med.”
Jonas Thorøe
Selvom det kræver flere ressourcer at tage sådan nogle som Yurii og Jonas ind, så har Palle Studsgaard kun positive erfaringer.
“Selvom det oprindeligt blot var tanken, at vi ville hjælpe dem videre ved, at vi gav dem en praktikplads, har de i den grad bevist deres værd, og derfor har vi efterfølgende fastansat dem, og det er deres helt egen fortjeneste” siger Palle Studsgaard.
Han understreger, at det ikke nødvendigvis er en let opgave at ansætte nogle, der har brug for ekstra støtte og vejledning. Det kræver ressourcer og tålmodighed fra både ledelse og fra de andre medarbejdere. Det kan være en stor udfordring i en travl hverdag med korte deadlines.
“Man skal vide, at man ikke får en medarbejder, der leverer fra dag 1, så man skal sætte folk til at vise dem opgaven i stedet for at forklare den. Man skal også sørge for, at de føler sig trygge og har det godt. Der har vi heldigvis nogle rigtig gode medarbejdere,” siger Palle Studsgaard og fortsætter:
“Men det er det hele værd, når det lykkes. Det er en god måde at hjælpe nogle mennesker, der har brug for hjælp. Samtidig med, at vi hjælper dem, ender vi også med at hjælpe os selv med at finde nye dygtige medarbejdere. Og medarbejderne er generelt meget positive overfor vores måde at tage nogle ind, som ellers ville have svært ved at finde et job. Så det bidrager til noget fælles stolthed og et godt arbejdsmiljø,” siger Palle Studsgaard.