Hos andelsboligforening er man rigtig glad for det trykte magasin
Mens nogle foreninger har droslet ned på trykte medier til fordel for digitale platforme, står andre stadig fast ved det trykte medlemsblad. Og er rigtig glade for det. Det gælder fx andelsboligforeningen ABF, som i sit seneste nyhedsbrev har valgt at fortælle historien til sine medlemmer om, at man siden 1974 altid har haft et trykt medlemsblad og endda har formået at styrke sit oplagstal til 103.000 eksemplarer på landsplan.
For ABF er det afgørende, at kommunikationen når ud til alle medlemmer, og derfor fremhæver direktør Jan Hansen i artiklen, at det trykte medlemsblad er den eneste kanal, der sikrer, at samtlige andelshavere får de informationer, man sender ud til dem.
”Bladet er organisationens eneste kommunikationskanal, som når ud til alle andelshavere og ikke kun til bestyrelserne. Det har en kæmpe værdi. Bladet sætter jo fokus på både fællesskab og mangfoldighed og er en kilde til inspiration og erfaringsudveksling. Samtidig må vi også erkende, at det er blevet mere komplekst at drive andelsboligforening. Informationsbehovet i forhold til ny lovgivning er derfor kun steget, siden det første nummer udkom.
Man fremhæver desuden i artiklen, at det trykte blad er vigtigt i en tid, hvor op imod hver femte dansker oplever udfordringer med digital adgang ifølge Danmarks Statistik. Derfor ser Jan Hansen de høje portopriser som ”et stort demokratisk problem,” fordi det gør det dyrere for alle organisationsblade at udsende information til medlemmerne.
ABF nævner samtidig i artiklen, at også Danmarks Almene Boliger efter fem år igen sender et trykt medlemsblad ud. Argumentet for Danmarks Almene Boligers adm. direktør Bent Madsen er, at ”det er vores vurdering, at den digitale hovedvej med mellemrum skal suppleres af et papirmagasin for at nå langt ud. Og fordi det klassiske papirmagasin kan noget andet.”