Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
HK og Grakom på FESPA Digital
Tirsdag 19. april 2016
HK og Grakoms overenskomstkrigere lagde paragrafferne på hylden og tog sammen til FESPA Digital for at se det nyeste skilte- og digitalprintudstyr.
Formand for HK It, Medie og Kommunikation, Olaf Christensen, faglig chef Kim Jung Olsen, HK/Privat, uddannelsespolitisk chef Anders Mosumgaard og underdirektør Christian Jensen, begge fra Grakom, havde sat hinanden stævne til årets store digitalprint- og skilte-messe, FESPA Digital 2016, for sammen at se på det nyeste inden for skilte- og digitalprintudstyr.
FESPA Digital 2016 og European Sign Expo 2016 blev afholdt den 8.–11. marts 2016 i syv haller i Amsterdam RAI Exhibition Centre, Holland.
»Skiltebranchen er i en utrolig spændende udvikling, hvor digitaliseringen for længst har taget over,« forklarer underdirektør Christian Jensen som begrundelse for, at Grakom og HK i fællesskab inden næste års overenskomstforhandlinger tog på messen for at se, hvilket udstyr der er på vej ind i virksomhederne.
Digitalprint- og serigrafoverenskomsten bruges på stadig flere virksomheder, ligesom antallet af medarbejdere omfattet af overenskomsten stiger. I 2007 havde 25 virksomheder 143 medarbejdere på overenskomsten. I 2016 er tallene 35 virksomheder og 201 medarbejdere.
HK’s Grafisk Tekniker Netværk har i samarbejde med konsulentvirksomheden Medit Consult brugt vinteren på at kortlægge efteruddannelser af særlig relevans for virksomheder, der beskæftiger medarbejdere, der arbejder inden for storformatprint og digitalprint. Kortlægningen har ført til et inspirationskursuskatalog, som HK har store forventninger til.
Kursuskataloget er for medarbejdere i den traditionelle del af den grafiske branche men henvender sig også til medarbejdere, der er omfattet eller kunne blive omfattet af digitalprint- og serigrafioverenskomsten i den nye del af branchen.
»Det er vigtigt, at vi har noget relevant til medlemmerne og de kommende medlemmer for den del af branchen. FESPA Digital 2016 er et godt udtryk for, at den traditionelle grafiske industri fortsætter med at ændre sig. Den har forårsaget en delvis omvæltning i arbejdsstyrken og teknologien,« udtaler Kim Jung Olsen.
Grakoms uddannelsespolitiske chef Anders Mosumgaard bemærker, at relevante kurser til efteruddannelse og kompetenceudvikling er med til at sikre, at medarbejdernes kompetencer svarer til de behov, virksomhederne har. Kataloget giver et grundigt gennemarbejdet overblik over en lang række relevante kurser bl.a. inden for digitalprint, produktionsoptimering og fejlfinding.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.