Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Hjernen mister fokus, når man læser digitalt

Hjernen mister fokus, når man læser digitalt Hjernen mister fokus, når man læser digitalt International undersøgelse blev præsenteret i denne uge på Aarhus Universitet.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 01. november 2019
International undersøgelse blev præsenteret i denne uge på Aarhus Universitet. Den viser, at børn har sværere ved at koncentrere sig om tekster, når de læses på skærm.

Når man læser tekster på skærm i stedet for på papir, fører det til overfladisk læsning, og det har betydning for indlæringen. Især svage elever bliver udfordret.

Det viser en international analyse, ePirls, der blev præsenteret på Aarhus Universitet tidligere på ugen, og som har fået flere medier til at skrive om fordelen for børn ved at læse på papir fremfor elektronisk læsning.

Bag den danske del af undersøgelsen står bl.a. Jan Mejding, der er lektor på Aarhus Universitet. Han fremhæver i Politiken to årsager til, at digitale medier kan påvirke børns læsekompetencer negativt.

Den ene er, at når man læser digitalt, bliver man ofte forstyrret af pop-up vinduer, annoncer og indkomne beskeder, der forstyrrer. Den anden er, at man mister fornemmelsen for det man læser, når man ikke fysisk kan mærke, hvor meget materiale, man skal læse.

Hjernen bliver forstyrret af skærmen

Også Theresa Schilhab, der er del af et internationalt forskningsnetværk, Eread og lektor på Aarhus Universitet, siger til universitetets magasin Asterisk:

”Hvis man er under tidspres, f.eks. under en eksamen, læser man mere overfladisk. Det er ikke så overraskende. Men selv hvis man ikke er under reelt tidspres, så lader det til, at læsningen alligevel bliver mere overfladisk og mindre dybdegående på en skærm. Det skyldes blandt andet, at vi har vænnet os til en høj grad af alertness, at vi er på vagt, når vi læser på skærm, fordi vores hjerne har lært, at den når som helst kan blive forstyrret og sendt i en anden retning. Det skaber en bevægelse væk fra det, der skulle binde opmærksomheden, nemlig læsningen.”

Se nogle mediers omtale af undersøgelsen her:

DR Nordjylland

Aarhus Universitet

Politiken

Folkeskolen.dk

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.