Her er vinderne af Pack North Award
Ud af 34 nomeringer blev skåret ned til én vinder i hver af otte kategorier samt en vinder i 'Chefredaktørens valg' og en grand prize-vinder.
Grand Prizen gik til Blue Ocean Closures, som udover æren, kann markedsføre produktet i Packnews’ kanaler til en værdi af 100.000 SEK.
Se alle vinderne her:
Cirkulær og bæredygtig emballage: Vinderen er fiber-baseret skruelåg til Great Earth kosttilskud – Blue Ocean Closures
Juryens motivering: Emballagen med et skruelåg af fiberbaseret materiale er den første af sin slags på markedet. Med nyudviklet fiberbaseret teknologi er Blue Ocean Closures og produktindehaveren Great Earth de første til at lancere en helt ny kategori af avancerede lukninger, der reducerer plastforbruget drastisk og kan genbruges som papir.
Denne innovation er helt ny for branchen og tilbyder et alternativ til eksisterende skrueløsninger i plast eller metal. Med en fibersammensætning på 95 pct. bidrager løsningen til en betydelig reduktion af CO2-aftrykket ud over at reducere plastmængden. Låget er biobaseret og genanvendeligt som papir. Blue Ocean Closures' materiale er baseret på cellulosefibre fra bæredygtigt drevne skove, FSC-certificeret materiale.
Luksusemballage: Vinderen er Nordic Carton med emballage til Malmö Chokladfabrik
Juryens motiveringe: Her har man på intelligent vis formået at forfine en konventionel emballage. Den har et særligt udtryk med stil, elegance og modernitet, hvilket betyder, at den skiller sig ud på butikshylden og har positioneringspotentiale. Farverne i kombination med de grafiske linjer er tiltalende og anderledes i chokoladekategorien. Trykt information på emballagens inderside vækker forbrugerinteresse og styrker produktets kvalitetsprofil. Plus for en god genlukning, der er let at se og forstå.
Fødevareemballage: Vinderen er Orkla med emballage til Pauluns
Juryens motivering: Juryen ser denne emballage som en vejviser ind i et mere ressourceeffektivt samfund, hvor overemballering er en belastning. Emballagen giver en stor besparelse på både emballagemateriale og tryk. Kartonkapslen er væk, og indholdet er tydeligt, hvilket åbner for positiv markedsføring. Materialevalget er moderne med et PP-laminat designet til genbrug. Juryen havde gerne set en justeret grafisk profil for at skille sig mere ud på butikshylden.
E-handelsemballage: Vinderen er Ranpak Forpackningsmaskiner med Cut'It EVO-teknologi
Juryens motivering: En emballageløsning, der effektivt løser problemet med transport af luft og behovet for opbevaring af forskellige pakkestørrelser. Teknologien sørger for, at der fremstilles en transportemballage i den rigtige størrelse til produktet, skræddersyet til det. Samtidig frigøres arbejdsressourcer. Den er også interessant for mindre aktører på e-handelsmarkedet.
Bioplastemballage: Vinderen er Lignin Industries med Renol eCom bag
Juryens motivering: Lignin er et naturligt drop-in biomateriale, der vækker interesse. Der er en tydelig miljøfordel ved at udnytte et biprodukt fra papirproduktionen. Med andre ord et robust naturmateriale, om end med en svag, eksotisk duft af nåletræ. Materialet kan godt klare sig i genanvendelsesstrømmene, og posen kræver ingen ændringer i pakkeforløbet.
Smart & intelligent emballage: Vinderen er Fibu med SmartZFresh
Emballagen er både smart og intelligent. Konstruktionen er smart, ligesom sensorerne, den er forsynet med. Sporbarhed bliver stadig vigtigere i kvalitetssikringen. En køleboks i monomateriale med høj isoleringsevne. Et alternativ til EPS-emballager og med et tydeligt miljøfokus. Den kan genbruges.
Industriemballage: Vinderen er Smurfit Westrock med Bag-in-Box til kemikalier
Juryens motivering: En bag-in-box til kemikalier, der sparer både miljøet og penge. Den løser et konkret og miljøbelastende problem for den maritime industri. Den erstatter ti-liters plastdunke, der bliver brændt efter tømning. Med B-i-B-løsningen reduceres plastmængden betydeligt, og den muliggør pladsbesparende håndtering i alle led. En smart kombinationsløsning, hvor hvert materiale bidrager med sine styrker.
Studentkategorien: Vinderne er Joel Baumgarten og Markus Sydstrand, Nackademin med Chewtopia
Juryens motivering: En tiltalende konstruktion, der smidigt løser problemet med, hvor man gør af sit brugte tyggegummi. Her har man taget løsningen fra snusdåser. Løsningen er ikke unik, men vi ser et elegant design med en låsning af låget, så man undgår tyggegummi i lommer eller tasker. Juryen værdsætter, at hele emballagen bruges til storytelling. På bagsiden får man mere af historien, med andre ord en god grafisk integration af alle sider. Plus også for, at farvepaletten har en "mad-appel".
Chefredaktørens valg: Vinderen er Greiner Packaging med K3®r100
Juryens motivering: En snedig konstruktion, hvor kartonmaterialet og plasten sammen minimerer materialeforbruget uden at forringe funktionen. Adskillelsen af de to materialer er meget nem, også for svage hænder. Plastindholdet kan være op til 99 pct. rPET, og der anvendes også kemisk genanvendt plast. Den visuelle branding er godt løst. Materialekombinationen med enkel adskillelse er ikke helt ny, men denne løsning viser, at det er muligt at udvikle teknikken til nye områder.
Grand Prize: Vinderen er Blue Ocean Closures
Her er juryens motivering: Egenudviklet tørformningsteknik, der formidler en tydelig miljøfordel gennem vedvarende råmateriale. Det er en game changer, der vækker interesse. Et konventionelt produkt, der gennem et nyt materialevalg får en markant USP. Et spændende produkt fra et bæredygtighedsperspektiv, hvor lukningernes styrke imponerer.
Juryen bestod af: Katarina Elner- Haglund, Carsten Bøg, Felix Helander, Ulla Risager og Bo Wallteg.