Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Her er en sjældenhed: Et nyt trykkeri

Her er en sjældenhed: Et nyt trykkeri Frederik Amandus Drejer Mølgaard og Peter Martin Sandholdt Møller. Fotograf: Charlotte Ladefoged
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 01. november 2023
Det er ikke hver dag, at der dukker et nyt trykkeri op. Eller hvert år. Trykkeriet Faprik på Aarhus-egnen skal leve af prikken over i’et: Et godt håndværk og en stor maskinpark.

Lidt syd for Aarhus, nærmere bestemt Ravnholt, ligger den smukkeste ejendom, som siden marts har dannet rammen om Danmarks nyeste trykkeri.

Frederik Amandus Drejer Mølgaard og Peter Martin Sandholdt Møller har kastet sig ud som selvstændige i en branche, hvor det mere er hverdagskost, at trykkerier fusionerer eller bliver opkøbt. Og hvor Frederik Mølgaard og hans medstuderende ovenikøbet ved starten af uddannelsen til grafisk tekniker fik at vide, at de trådte ind i en branche, der ti år senere – det er så nu - ville være tæt på død.

”Men jeg har i flere år haft en drøm om at starte et trykkeri med fokus på godt håndværk og nær kontakt til kunderne. Der er rigtigt nok blevet færre trykkerier, men samtidig er det hele blevet meget stort og går så hurtigt med en ’klik-en-pris’-mentalitet. Og med meget standardisering og pakkeløsninger,” siger Frederik Mølgaard.

Han tilføjer:

”Vi vil gerne ryste posen lidt, og vi tror, at der er plads til, at nogle – også selvom vi ikke er de eneste – tænker lidt anderledes. Vi vil gerne ’go slow’ og tilbyde kunderne en high-end-kvalitet, der ikke nødvendigvis behøver at være meget dyrere.”

Partneren Peter Martin Møller har en baggrund inden for investering og møbeldesign. De to danner i øvrigt også par privat, og kommer både til at bo og arbejde ud fra den flotte ejendom, hvor der er beboelse i hovedbygningen og trykkeri i den ene sidebygning.

Stor maskinpark

Selvom det er blevet billigere at købe maskiner i dag i forhold til tidligere, har det stadig været en pæn stor investering, som de to partnere har været ude i. Det er ikke tilfældigt, at navnet på trykkeriet er Faprik, for som deres logo også antyder, sætter de ’prikken over i’et’. For at det kan lade sig gøre, kræver det også en pænt stor maskinpark fra starten: En Ricoh Pro C7200 digitaltrykmaskine, en Pur limbinder, en multiskæremaskine fra Duplo, en kachering- og sleeking-maskine. Et digitalt skærebord og en almindelig skæremaskine.

Fra Peter Martin Møller lyder det:

”Vi talte meget om, hvordan vi skulle skrue maskinparken sammen, for det var vigtigt for os, at vi kan lave 98 pct. af alle ordrer in house, for at have fuld kontrol over leveringen til kunderne. Den store printer og skæremaskinen er nye, resten har vi købt brugt.”

Han fortsætter:

”Faprik er den første kunde, hvor Ricoh er totalleverandør på alt udstyr, efter at Ricoh har købt Quardients danske grafiske forretning, og vi har haft et rigtig godt samarbejde med dem.”

Vil gerne være samarbejdspartner i stedet for blot leverandør

Hvis det skal være godt håndværk, er det ikke bare noget, kunden selv kan bestille med et klik, mener Frederik Mølgaard:

”Papir er ikke bare papir, og selvom vi trykker digitalt, handler det stadig om det gode håndværk i forhold til hvilket papir der er det optimale til opgaven, indstillingen af farverne, efterbehandling, falsning osv. – Det er det, der sætter prikken over i’et.”

Men er der ikke stor konkurrence på prisen?

”Vores ambition er ikke at matche prisen på onlinetryk. Vi behøver ikke være de billigste, men vi tror også på, at man sagtens kan tilbyde noget, der er bedre, uden at det behøver at bliver dyrt. Vi vil gerne tæt på kunderne og være deres samarbejdspartner i stedet for blot en leverandør.”

Hvor er I om fem år?

”Forhåbentlig er vi blevet flere medarbejdere og har fået flere maskiner. Det er i hvert fald vores drøm. Vi har også en drøm om at udvide sortimentet til fx tekstiltryk og måske noget storformatprint. Det er ikke utænkeligt, at vi får behov for flere lokationer, for der er jo begrænsninger for, hvor store vi kan blive her,” siger Peter Martin Møller.

En anden drøm, som allerede er inden for rækkevidde, er at bruge den tredje huslænge til arrangementer enten for andre eller i eget regi.

”Jeg er tilhænger af, at man står sammen i en forening”

En af de første opgaver efter, at Faprik var blevet cvr-registreret, var at melde trykkeriet ind i GRAKOM, fortæller Peter Martin Møller:

”De steder, hvor Frederik tidligere har været ansat, har alle været medlem hos GRAKOM, og han fortalte mig, at der var mange fordele ved at være medlem. Fx hjælp til ansættelseskontrakter. GRAKOM er også i front på rådgivning omkring bæredygtighed, og har også mange gode kurser. Vi er glade for at være medlem og bruger det som et værktøj til at holde os orienteret om, hvad der sker.”

Frederik Mølgaard supplerer:

”Vi får også glæde af de samarbejdsaftaler, som GRAKOM har, bl.a. bruger vi aftalen med Stena for at komme af med vores papiraffald. Generelt er der også virkelig meget rådgivning at hente i GRAKOM, så vi er meget glade for vores medlemskab. Og så er jeg tilhænger af, at man står sammen i en forening, også selvom vi er konkurrenter. Vi er også samarbejdspartnere, og det er fint, hvis vi kan bruge hinanden.”

Frederik Og Peter DSCF6816 Fotograf

Frederik Amandus Drejer Mølgaard og Peter Martin Sandholdt Møller foran deres trykkeri i Ravnholt, syd for Aarhus.

Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMS medlemsblad: Kommunikationsindustrien nr. 3/2023.

Læs også
På dagens generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere var der genvalg til formand Jesper Jungersen, som nu igen besidder formandsposten for en 2-årig periode. 
200 deltagere fra alle GRAKOMs fire branchefællesskaber: Grafisk Branche, FESPA, Dansk Promotion og Creative Club, var samlet til en hel dag fuld af viden, inspiration og netværk. Der blev lyttet til, hvor Steen Bocian tror, økonomien er på vej hen. Hvilke krav Danish Crown stiller til deres underleverandører og repræsentanter fra de fire branchefællesskaber kom med deres bud på, hvordan man klarer sig. Eftermiddagen blev brugt til kunstig intelligens, hvor deltagerne fik en øjenåbnende introduktion til, hvad kunstig intelligens kan, og hvordan virksomhederne kan bruge den.