Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Her er de to grafiske vindere af DM i Skills 2024

Her er de to grafiske vindere af DM i Skills 2024 Benjamin Lolk (til venstre) og Jonas Vest Blichfeldt. Begge fik overrakt medaljer af Roskildes borgmester Thomas Breddam (til venstre) og formand for SkillsDenmark Søren Heisel.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 22. april 2024
Grafisk tekniker Benjamin Lolk og mediegrafiker Jonas Vest Blichfeldt fra henh. Envases Europe og JJ Kommunikation, gik hjem som vindere af DM i Skills. En fagfestival, der var rigtig godt besøgt.

280 deltagere konkurrerede i weekenden om at blive den allerbedste inden for deres fag, da DM i Skills 2024 løb af stablen.

Den dygtigste mediegrafiker blev Jonas Vest Blichfeldt, der er i lære hos JJ Kommunikation og går på Roskilde Tekniske Skole. Titlen som den bedste grafisk tekniker blev Benjamin Lolk, der er i lære hos Envases Europe og går på Techcollege.

De to kæmpede sammen med 278 andre unge i det netop overståede danmarksmesterskab, hvor børne- og ungeminister Mattias Tesfaye stod for den officielle åbning, mens statsminister Mette Frederiksen holdt den afsluttende tale inden Jonas og Benjamin sammen med de andre vindere inden for i alt 47 forskellige konkurrencefag fik hængt deres guldmedaljer om halsen.

Mange tilskuere lover godt for fremtidig rekruttering

Mediegrafikernes konkurrencer var i år stillet af tre forskellige virksomheder: Tøjfirmaet Les Deux, Grafisk Afdeling – The original Poster Store og Novonesis, som også havde stillet med dommere i konkurrencerne. Der blev bl.a. konkurreret i at lave logo, lookbook til en ny kollektion, video-cutdown, plakat- og emballagedesign, markedsføringsmateriale og animationsfilm til Instagram. 

Hos grafisk teknikerne havde Techcollege sørget for opgaver inden for bl.a. farveblanding, farveforståelse, materialehåndtering, digitaltryk og skæring. Og publikum kunne selv prøve kræfter med fagene, hvor grundforløbselever fra Techcollege og Roskilde Tekniske Skole hjalp til med råd og vejledning til de mange skoleelever. 

”Det var nogle meget tætte konkurrencer med nogle meget dygtige og motiverede lærlinge. Og det er fantastisk at mærke den store opbakning og opmærksomhed om DM i Skills.” siger uddannelseschef i GRAKOM Anders Mosumgaard. 

Han fortsætter:

”Der har været virkelig tryk på alle tre dage med mange besøgende og stor aktivitet på den grafiske stand. De mange mennesker, den store opbakning fra fra fagets sponsorer, den store entusiasme fra skoler, deltagere og besøgende giver alt sammen et helt særligt kick, der bærer langt ind i arbejdet med uddannelserne og den fremtidige rekruttering.”

Formand for SkillsDenmark Søren Heisel glædede sig også over, at der var mange tusinde folkeskoleelever og deres forældre og lærere for at se på de forskellige konkurrencer.

”Der er rigtig mange, der er taget hjem med gode oplevelser. Vi er her jo netop for at inspirere. Ingen skal tvinges til at tage en erhvervsuddannelse – men når de er her, kan de jo se, hvor mange muligheder der er, og at det at tage en erhvervsuddannelse er noget af det fedeste at gøre,” siger Søren Heisel i en pressemeddelelse.

Flere forskellige Skills-konkurrencer

Også mange andre end folkeskoleeleverne har fået en smagsprøve på, hvad erhvervsuddannelserne har at byde på, da der igen i år er blevet afholdt GymnasieSkills, FGU Skills og Læreplads Skills. Her har henholdsvis gymnasieelever og FGU-elever kæmpet i deres egne små erhvervsfaglige konkurrencer og interesserede lærlinge og lærepladser har kunnet møde hinanden.

”DM i Skills er for alvor blevet en fagfestival, hvor erhvervsuddannelserne og de dygtige og ambitiøse faglærte, vi er heldige at have, bliver vist frem på alle mulige måder og for mange forskellige målgrupper, så vi kan motivere mange flere til at gå erhvervsuddannelsesvejen,” siger Søren Heisel.

Sponsorer DM I Skills 2024

Sponsorerne til de grafiske konkurrencer

 

Læs også
For snart et år siden kunne magasinbranchen glæde sig over en politisk aftale, der styrkede branchen med 30 mio. kr. årligt over 3 år. Nu er det på høje tid, at pengene bliver udmøntet.
Hos onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, kan man ikke forstå, hvorfor freelancere ikke kan tælle med, hvis man vil søge den 30 mio. kroner store støttepulje til magasiner.